Publicat el 19 de maig de 2025

Comparteix a:

Un cafè amb notes amb el concert del Conjunt d’Antiga

Un Cafe Maig

Fotografia d’Un cafè amb Notes d’Antiga

Les professores Mara Galassi i Marta Almajano són les directores del Conjunt d’Antiga de l’ESMUC que actuarà al Museu de la Música el diumenge 25 de maig, dins del cicle Un cafè amb notes d’Antiga. El repertori d’aquest concert se centra en Ghirlande e fioretti musicali a una i més veus, entre finals del Cinquecento i principis del Seicento. El concert tindrà lloc a les 12 h. L’accés és amb l’entrada al Museu.

  • Diumenge 25 de maig

  • 12:00 hores

  • Museu de la Música. Cicle Un cafè amb notes d’Antiga. Accés amb l’entrada del museu.


El concert, protagonitzat per alumnat de l’especialitat de Música Antiga, està dedicat a un bell, ric i molt poc interpretat repertori, en què totes les parts de llaüt, arpa i teclat estan extretes de publicacions impreses italianes del segle XVII. A més, s’hi afegiran instruments melòdics com els violins i les flautes de bec, que se sumaran al Concerto, doblant o fins i tot substituint les parts vocals originals.

Notes al programa

Les arpes, els llaüts i els instruments de teclat s’utilitzaven per acompanyar el cant polifònic o monòdic molt abans de la invenció del baix continu, ja des de l’inici del segle XVI.

Acompanyaments per a llaüt escrits per a música vocal, en aquest cas les frottolas de Tromboncino, apareixen ja l’any 1509 en Tenori e contrabbassi intabulati col soprano in canto figurato, de Franciscus Bossinensis.

L’any 1584, Pratum Musicum d’Adriaenssen, una col·lecció de música vocal a 4, 5 i 6 veus d’autors diversos, es publica a Anvers amb acompanyaments escrits per a un o més llaüts, oferint-nos un testimoni important sobre com es realitzava i s’acompanyava la música vocal amb un llaüt o un conjunt de llaüts.

L’any 1589, Simone Verovio, un mestre en la impressió de partitures a Roma, publica les seves Ghirlande i Fioretti Musicali, on cada composició vocal apareix juntament amb dues intabulacions diferents: una per a llaüt i una altra per a clavecí.

El 1601, el mateix Simone Verovio publica el famós llibre de Luzzasco Luzzaschi Madrigali a 1, 2 o 3 soprani, amb un acompanyament en tabulatura italiana per a teclat, amb la intenció de deixar a la posteritat part del bell repertori interpretat per les tres famoses dames que formaven part del Concerto delle Dame a la cort dels Este de Ferrara, les quals s’acompanyaven amb l’arpa, el llaüt i la viola da gamba mentre cantaven.

En les col·leccions de Bellerofonte Castaldi Capricci a due strumenti cioè Tiorba e Tiorbino (1622), apareixen algunes Correnti fresques i lleugeres amb acompanyaments de tiorba escrits, i l’Arie Passeggiate Libro Primo (1612) de Jeronimus Kapsperger ens deixa alguns dels acompanyaments de tiorba per a cançons solistes més preciosos que es conserven.

(Mara Galassi i Marta Almajano)

Programa

Da Verovio Ghirlanda di fioretti 1589
F. Anerio – Donna s’el cor legasti
R. Giovannelli – Sì vaga è la mia fiamma
Gio Palestrina – Ahi che questy’occhi miei
Paolo Quagliati – Ancora che tu m’odi
Felice Anerio – Fiamme che da begl’occhi
 
Da Adrianssn Pratum Musicum 1584
Striggio- Ecco ch’io lasso il core –
De Macque – Tre gratiosi amanti
 
Jeaques de Wert only strings
Oh, Primavera
Oh, dolcezze amarissime d’amore

Luca Marenzio Oh dolcezze amarissime only strings
Oh, dolcezze amarissime

Da Luzzasco Luzzaschi Madrigali a uno, duoi o tre soprani, 1601
O Primavera
Ch’io non t’ami
Io mi son giovinetta
Dolcezze amarissime d’amore

Da Bellerofonte Castaldi Capricci di Tiorba e Tiorbino 1622
Branle: Quella crudel
Corrente: Chi vuol provare
Volta francese: Hor che tutto gioioso
Corrente: Al mormorio
Corrente: Ohimè che non posso più

Jacopo Peri (1561-1633)
Porto celato (MS Fondo Torrefranca, Venezia A.128)

Jeronimus Kapsberger: Arie passeggiate libro Primo 1612
Ultimi miei sospiri
Sconsolato mio core
Io parto cor mio
Amor la donna mia

Més informació

Accés amb l’entrada del Museu de la Música.

Un cafè amb notes d’Antiga, 7 d’abril de 2024.