TFM


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Treball final de màster i concert

ECTS: 9

Valor total en hores: 225
Hores presencials lectives: 6
Altres hores presencials: 4
Hores per treballs dirigits (no presencials): 65
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 150

Departament: Jazz, Flamenco, Música Moderna i d'Arrel

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències generals: 

CG-1: Posseir les habilitats, coneixements i comprensió artístico-musical per fer propostes innovadores en projectes interpretatius i de composició. 

CG-2: Aplicar les seves habilitats, coneixements i comprensió artística així com la capacitat de lideratge i de resolució de problemes, a situacions noves o poc conegudes i en contextos multidisciplinaris relatius al camp d’estudi. 

CG-3: Mostrar la capacitat d’integrar coneixements en àmbits pràctics i/o creatius, posseir la capacitat d’autoavaluació i assumir amb responsabilitat dels seus compromisos artístics futurs. 

CG-4: Desenvolupar l’interès, la capacitat i les metodologies necessàries per la investigació i experimentació musical. 

CG-5: Posseir eines per a l’aprenentatge, l’automotivació i habilitats pràctiques i creatives per ser constant a l’estudi i al treball de manera independent o autònoma. 

CG-6: Vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines de pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària. 

CG-7: Ser capaç d’aplicar el coneixement sobre els elements comuns i patrons d’organització de la música per expressar els seus propis conceptes artístics. 

CG-8: Tenir la capacitat de relacionar els estudis pràctics i teòrics per reforçar el propi desenvolupament artístic. 

CG-9: Adquirir una personalitat artística singular i flexible que permeti adaptar-se a entorns i reptes creatius múltiples. 

 

Competències específiques: 

CE-2: Posseir criteris interpretatius i de composició específics fonamentats en els coneixements teòrics adquirits al seu itinerari d’especialització. 

CE-3: Adquirir la formació necessària per reconèixer i valorar auditivament i intel·lectual diferents tipus d’estructures musicals i sonores, i poder interpretar analíticament la construcció d’obres musicals de Jazz i Música Moderna en tots i cadascun dels aspectes i nivells estructurals que les formen. 

CE-4: Expressar-se musicalment amb el seu instrument o mitjançant la composició de manera fonamentada en el coneixement i domini de la tècnica instrumental, improvisativa i compositiva, així com de les diverses variants estilístiques del Jazz i la Música Moderna.  

CE-5: Posseir habilitats per la lectura i la improvisació com eines per a l’anàlisi, la interpretació i la creació musicals.  

CE-6: Posseir habilitats per la lectura i la improvisació per millorar diferents aspectes interpretatius.  

CE-7: Conèixer els fonaments d’acústica musical, les característiques acústiques dels instruments, les seves possibilitats tècniques, sonores i expressives, així com les possibles combinacions. 

CE-8: Conèixer les tendències i propostes més recents als diferents camps de creació musical a l’àmbit del Jazz i la Música Moderna. 

CE-9: Dominar les tècniques i recursos dels principals estils compositius del Jazz i la Música Moderna. 

CE-10: Ser capaç de comunicar verbalment i/o amb els formats de notació adequats a cada cas les instruccions necessàries per a la interpretació d’obres de Jazz i Música Moderna, originals o adaptades. 

CE-11: Ser capaç d’utilitzar i aplicar la tecnologia musical a l’àmbit de la creació, la interpretació i la investigació. 

CE-12: Ser capaç d’integrar-se en una diversitat de formats de conjunts de Jazz i Música Moderna, assumint correctament els diversos possibles rols, d’intèrpret, solista o director. 

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Saber localitzar fonts documentals (bibliografia, enregistraments, crítiques…) i extreure’n les dades més rellevants per a cada projecte. 
  2. Ser capaç de sintetitzar el coneixement històric i analític de les principals pràctiques compositives o interpretatives en la creació d’obres originals, en la selecció del repertori i en les improvisacions. 
  3. Ser capaç d’elaborar un treball on es desenvolupi un tema de recerca musical amb les metodologies més apropiades i extreure les conclusions més adients. 
  4. Saber aplicar tots els recursos teòrics i pràctics a la interpretació instrumental i/o a la composició perquè el resultat musical sigui coherent amb l’estil del repertori. 
  5. Ser capaç de preparar compondre un repertori d’obres i/o un repertori específic suficientment substancial per a la durada de l’enregistrament d’un màster d’àudio i un concert. 
  6. Ser capaç d’assumir el lideratge i/o dirigir de manera òptima les obres pròpies, sent eficaç en la planificació i aprofitament dels assajos i aplicar de manera personalitzada totes les capacitats comunicatives adquirides. 
  7. Mostrar una personalitat artística singular i crítica, un so propi, un llenguatge d’improvisació i/o compositiu i d’orquestració identificable, demostrant les capacitats d’alta excel·lència dins del la música jazz i moderna. 

Continguts

  • Cerca i anàlisi de fonts documentals per la realització del projecte: bibliografia, gravacions d’àudio i vídeo, etc. 
  • Plantejament del tema de recerca i la connexió amb la part interpretativa i/o compositiva. 
  • Elaboració d’un treball de recerca on es desenvolupa el tema escollit utilitzant les metodologies adequades i extraient les conclusions adients. 
  • Plantejament ideològic i estètic del projecte interpretatiu i/o compositiu. 
  • Elaboració d’un repertori que haurà de ser enregistrat en un estudi i tocat en directe o elaboració d’un conjunt d’obres originals amb partitures generals, parts i maquetes d’àudio. 
  • Estratègies per optimitzar assajos i gravacions. 
  • Interpretació o direcció d’un concert públic. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’impartició comporta un treball de seguiment del progrés de l’estudiant i de guiatge. L’estudiant tindrà 3 hores amb el professor d’instrument o composició que tutoritzarà la part pràctica del TFM i 3 hores amb un professor que tutoritzarà el treball escrit de recerca del TFM. 

El treball autònom comporta l’estudi personal i la preparació dels materials a treballar amb els/les tutors/es.