Education

He studied Musicology, Romance Philology, and Iberian and Latin American History at the University of Cologne, where he obtained his doctorate with the thesis 'The guitar as a symbol: meaning and change within the Spanish cultural memory from the Middle Ages to the end of the Golden Century.'
He was an intern at the Instituto Camões, the UOC, and the DAAD (at the Milà i Fontanals Institution of the CSIC in Barcelona).

Research


  • Flamenco

  • String instruments

  • Music and language

  • Music and religion

  • History and scientific critique

  • Music in Spain, Portugal, and Latin America

Publications


  • “English and Spanish Literature about Brazilian Music: A Survey of Visions”, Brasil-Europa 500 Jahre: Musik und Visionen. Bericht des Internationalen Kongresses,Cologne: Akademie Brasil-Europa/ISMPS, 2000, pp. 315-318.

  • Lo decisivo fue la mezcla, y esa mezcla sólo ocurrió en Andalucía. Reflexiones acerca de la imagen de Andalucía en el discurso flamencológico”, Nassarre. Revista Aragonesa de Musicología XXI (2005) (= Actas del VIII Congreso Internacional de la Sociedad Ibérica de Etnomusicología), pp. 109-120.

  • “Alte” Musik im kulturelle Gedächtnis Spaniens – zyklisches vs. linear Zeitverständnis", Early Music. Context and Ideas II.. International Conference in Musicology, 11-14 September 2008, Cracow: Instytut Muzykologii, Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 526-534.

  • “La llengua en la investigació musical – discrepàncies entre teoria i pràctica en la metodologia musicològica”, Ayats, Jaume; Ginesi, Gianni [edd .], Experiència musical, cultura global. IX Congrés de la Societat d’Etnomusicologia (SIBE), Palma de Mallorca: Consell de Mallorca – Departament de Cultura i Patrimoni, 2008, pp. 13-22.

  • “Cuerpo, memoria e instrumento musical – una impresión bergsoniana”, Actes del Congrés Internacional “El cos: objecte i subjecte de les ciències humanes i socials”, Martí, Josep; Aixelà, Yolanda [Coordd .], El cos. Objecte i subjecte de les ciències humanes i socials,Barcelona: CSIC, 2010. [CD-ROM]

  • Symbol Gitarre: Bedeutung und Wandel im kulturellen Gedächtnis Spaniens vom Mittelalter bis zum Ende des Siglo de Oro, Hamburg: Peter Lang Verlag, 2012

  • “Entre nationalismes et exotismes. La trajectoire de la guitare espagnole dans les discours du XIXe siècle”, Charles-Dominique, Luc; Defrance, Yves; Danièle Pistone [edd .], Fascinantes étrangetés. La découverte de l’altérité musicale en Europe au XIXe siècle,Actes du Colloque de La Côte-Saint-André (Isère), 24-27 août 2011, Paris: Harmattan, 2014, pp. 219-234.

  • “Gounodian Fausts by Pablo de Sarasate, Joan Baptista Pujol, and Felip Pedrell i Sabaté”, Fitzsimmons, Lorna; McKnight, Charles [Edd .], The Oxford Handbook of Faust in Music, New York: Oxford University Press, 2019, pp. 169-185.

Career

He is a member of different societies with a focus on musicology, including the Institute of Studies on Music Culture of the Lusophone World (I.S.M.P.S.) and the Sociedad de Etnomusicología (SIBE).