Composición aplicada a la enseñanza
Tipo: Obligatoria (OB)
Materia: Didáctica de la educación musical
ECTS: 3
Valor total en horas: 100
Horas lectivas: 45
Otras horas presenciales: 8
Horas para trabajos dirigidos (no presenciales): 25
Horas para estudio y autoaprendizaje autónomo: 22
Departamento: Teoría y Creación Musical
Competencias desarrolladas en el curso
Competencias transversales
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT2 | Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT4 | Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació. |
CT6 | Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal. |
CT7 | Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT9 | Integrar-se adequadament en equips multidisciplinaris i en contextos culturals diversos. |
CT10 | Liderar i gestionar grups de treball. |
CT11 | Desenvolupar en la pràctica laboral una ètica professional basada en l’apreciació i sensibilitat estètica, mediambiental i cap a la diversitat. |
CT13 | Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional. |
CT16 | Utilitzar els mitjans i recursos al seu abast amb responsabilitat cap el patrimoni cultural i mediambiental. |
CT17 | Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius. |
Competencias generales
CG1 | Conèixer els principis teòrics de la música i haver desenvolupat adequadament aptituds per al reconeixement, la comprensió i la memorització del material musical. |
CG2 | Mostrar aptituds adequades per a la lectura, improvisació, creació i recreació musical. |
CG4 | Reconèixer materials musicals gràcies al desenvolupament de la capacitat auditiva i saber aplicar aquesta capacitat a la seva practica professional. |
CG5 | Conèixer els recursos tecnològics propis del seu camp d’activitat i les seves aplicacions en la música preparant-se per a assimilar les novetats que es produeixin en ell. |
CG10 | Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos. |
CG11 | Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa. |
CG12 | Acreditar un coneixement suficient del fet musical i la seva relació amb l’evolució dels valors estètics, artístics i culturals. |
CG13 | Conèixer els fonaments i l’estructura del llenguatge musical i saber aplicar-los en la pràctica interpretativa, creativa, d’investigació o pedagògica. |
CG15 | Tenir un ampli coneixement de les obres més representatives de la literatura històrica i analítica de la música. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG18 | Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general. |
CG19 | Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells. |
CG20 | Conèixer la classificació, característiques acústiques, històriques i antropològiques dels instruments musicals. |
CG21 | Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats. |
CG22 | Disposar de recursos musicals amplis i diversos per a poder crear o adaptar peces musicals així com improvisar en diferents contextos a partir del coneixement d’estils, formats, tècniques, tendències i llenguatges diversos. |
CG23 | Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
Competencias específicas
PE2 | Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, essent versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals i aplicant de forma funcional les noves tecnologies. |
PE3 | Conèixer els elements constitutius de la música mostrant un alt domini en percepció auditiva, lectura, anàlisis, escriptura, improvisació i creació musical, i ser capaç d’interrelacionar tot això per a aplicar-ho i utilitzar-ho adequadament en el desenvolupament de la pròpia activitat. |
Resultados del aprendizaje (objetivos generales)
1. Seleccionar, diseñar y aplicar actividades para la enseñanza-aprendizaje de la música y los materiales necesarios para su desarrollo.
2. Mostrar autonomía para seguir aprendiendo y para desarrollar la tarea pedagógica, seleccionando y elaborando material didáctico con criterios adecuados a los objetivos fijados.
3. Poseer y utilizar los conocimientos y recursos técnicos suficientes para armonizar, instrumentar, adaptar y arreglar piezas musicales de diferentes géneros, estilos y épocas.
4. Crear piezas, fragmentos o ejercicios musicales de todo tipos que respondan a finalidades pedagógicas preestablecidas igualmente diversas.
5. Valorar el interés y la oportunidad de crear piezas musicales con objetivos didácticos concretos y utilizarlas como herramientas de intervención pedagógica.
Contenidos
Técnicas de armonización, instrumentación, adaptación y arreglo de obras musicales. Procesos armónicos, formales y contrapuntísticos más habituales en diferentes estilos y géneros. Modelos rítmicos más habituales en músicas de diferentes estilos y géneros. Aspectos idiomáticos de los instrumentos y grupos para el cuales se escribe. Técnicas de composición aplicada a la pedagogía. Utilización de las técnicas de armonización, instrumentación, adaptación y arreglo para la elaboración de partituras. Utilización de diferentes técnicas de composición con aplicaciones pedagógicas. Relación entre materiales compuestos, didáctica de uso y objetivos pretensos.
Metodología de impartición
La metodología de enseñanza-aprendizaje en las clases comporta sesiones clases magistrales (exposiciones de temas), sesiones de debate y coloquio, sesiones de trabajo en grupo y sesiones de exposición de temas por parte de los estudiantes.
Sistemas de evaluación
El sistema de evaluación es la evaluación continua, fundamentada en una evaluación diagnóstica y concretada en una evaluación sumativa que da lugar a la calificación final. La evaluación continua se realiza a través de diferentes registros de evaluación derivados de actividades concretas de evaluación como la participación y el trabajo a clase, la exposición de trabajos a clase, la realización de trabajos y/o lecturas fuera de clase, la presentación de trabajos escritos o la realización de pruebas escritas u orales.