Música i dansa


Tipus: Obligatòria (OB)

Matèria: Ampliación didáctica y pedagógica

ECTS: 2

Valor total en hores: 60
Hores presencials lectives: 30
Altres hores presencials: 5
Hores per treballs dirigits (no presencials): 15
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 10

Departament: Educació i Mediació Artística

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT1Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora.
CT3Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza.
CT6Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal.
CT7Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip.

Competències generals

CG7Demostrar capacitat per a interactuar musicalment en diferents tipus de projectes musicals participatius.
CG8Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva.
CG10Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos.
CG11Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa.
CG21Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats.
CG24Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional.
CG26Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària.
CG27Conèixer i aplicar la legislació relativa al seu àmbit professional.

Competències específiques

PE4Adquirir domini tècnic i capacitat expressiva en la interpretació i en la conducció d’agrupacions vocals i instrumentals, com base per a la improvisació, creació i experimentació amb el propi instrument, la veu i el cos en situacions concretes de d’ensenyament/aprenentatge musical.
PE5Ser capaç de desenvolupar una pràctica educativa-musical, com artista i formador musical orientada a la comunitat.
PE8Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Reconèixer el moviment corporal com a mitjà creatiu, d’expressió i com eina pedagògica complementaria a la interpretació musical. 
  2. Desenvolupar l’escolta des d’una perspectiva sensorial, emocional, creativa i d’expressió. 
  3. Descobrir la musicalitat i la creativitat en el moviment del propi cos amb so i en silenci. 
  4. Recopilar, estudiar i explorar diferents eines de moviment corporal. 
  5. Ser capaç de compondre i improvisar amb el cos en l’espai, en relació al so i en relació als companys. 
  6. Adquirir nocions bàsiques de la relació entre el moviment corporal i la música tenint en compte l’espai, el ritme, la coordinació, diverses qualitats de moviment, l’expressió, la relació amb l’espectador i amb als companys. 
  7. Generar eines per al treball artístic interdisciplinari. 
  8. Mostrar autonomia per seguir aprenent i per desenvolupar la tasca pedagògica, seleccionant i elaborant material didàctic amb criteris adequats als objectius fixats. 
  9. Integrar i interrelacionar de forma sistemàtica els continguts d’assignatura, els de les diferents assignatures de música i, si és el cas, els de les assignatures no musicals. 
  10. Ampliar i complementar coneixements sobre l’especialitat mitjançant el coneixement de les tendències i usos pedagògics actuals, en especial de les que apliquen models cooperatius i d’intercanvi creatiu i interdisciplinari d’idees.
  11. Crear peces, fragments o exercicis musicals de tot tipus que responguin a finalitats pedagògiques preestablertes igualment diverses.
  12. Valorar l’interès i l’oportunitat de crear peces musicals amb objectius didàctics concrets i utilitzar-les com a eines d’intervenció pedagògica.

Continguts

Exploració i recerca del propi moviment amb relació amb el so i el silenci, el moviment i la quietud. Elaboració de diferents eines de moviment. Desenvolupament de la consciència corporal. Utilització de varietat de tècniques de moviments i estils de dansa contemporànies, clàssiques i populars concordant-les amb la música pertinent. Desenvolupament de la creativitat mitjançant la interdisciplinarietat artística. Treball sobre la l’expressió musical i corporal des d’un aspecte sensorial, I estudiar-lo segons LMA (Laban Moviment Analysis). Exploració i desenvolupament del moviment propi en relació a la composició i la improvisació en l’espai i en el temps. Utilització d’eines i recursos d’anatomia para el moviment. Desenvolupament  del ritme, la coordinació, la presència escènica i la comunicació. Experimentació amb la possibilitat de crear improvisacions, coreografies i petites peces de música i moviment sol i amb altres. Elaboració de eines per a l’aula. Utilització de diferents tècniques de composició amb aplicacions pedagògiques. Relació entre materials compostos, didàctica d’ús i objectius pretesos. El desenvolupament de les capacitats musicals generals mitjançant la pràctica instrumental i de les capacitats expressives i comunicatives amb l’instrument. 

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.