Models d’organització sonora de les músiques tradicionals
Tipus: Optativa (OP)
Matèria: Ampliación etnomusicología
ECTS: 4
Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 2
Hores per treballs dirigits (no presencials): 45
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 28
Departament: Estudis Culturals i Musicals
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Competències transversals
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora |
CT2 | Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT10 | Liderar i gestionar grups de treball. |
Competències generals
CG8 | Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva. |
CG18 | Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG25 | Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera. |
Competències específiques
MU1 | Conèixer l’estructura musical de les obres dels diferents repertoris de la tradició occidental i d’altres, amb capacitat de valorar plenament els seus aspectes sintàctics i sonors. |
MU6 | Conèixer els mètodes d’investigació científica propis del seu camp i les seves aplicacions. |
MU7 | Adquirir la capacitat crítica per a valorar els productes de l’activitat musical de diferents períodes sota una perspectiva que integri aspectes artístics, històrics i socials. |
MU8 | Argumentar i expressar de forma escrita i verbal els seus punts de vista sobre la interpretació, així com respondre al repte que suposa facilitar la comprensió de l’obra musical. |
Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)
- Identificar els plantejaments teòrics i models metodològics de la recerca etnomusicològica des de la meitat del segle XX, i establir la relativitat dels conceptes occidentals de música i l’abast de l’objecte d’estudi.
- Valorar els diferents models de l’etnomusicologia i de la sociologia de la música en relació al conjunt de les ciències socials i segons els objectius d’investigació.
- Aplicar els diferents procediments analítics de l’etnomusicologia contemporània, situar-los en el seu context científic i valorar-los amb visió crítica.
- 4. Descriure i explicar, paral·lelament, la història de les recerques i els estudis etnomusicològics en relació amb el pensament de cada període històric. Identificar, també, els elements sonors, conceptuals i de comportament social més destacats de l’oralitat tradicional.
- 5. Explicar i aplicar a exemples musicals concrets els mètodes d’investigació i els models d’organització sonora a partir dels quals l’etnomusicologia descriu les diverses músiques tradicionals.
- 6. Adaptar i crear models apropiats a músiques de nova descripció. Relacionar els models d’organització sonora amb la conceptualització sobre la música i amb els comportaments musicals de cada cultura estudiada.
Continguts
Materials constructius de les músiques tradicionals de diferents cultures. Mètodes d’investigació i diferents models per a la descripció de músiques tradicionals (mètrics, rítmics, intervàl·lics, melòdics i polifònics), situats en el context cultural de cada activitat musical. Anàlisi i utilització dels diferents models de descripció de les músiques tradicionals en relació a investigacions concretes. Elements formals, de conceptualització i de comportament social en les cultures estudiades. Anàlisi de casos concrets per a establir la significació de l’activitat musical dins d’una comunitat humana.
Metodologia d’impartició
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants.
Sistemes d’avaluació
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.