Models d’organització sonora de les músiques tradicionals


Tipus: Optativa (OP)

Matèria: Ampliación etnomusicología

ECTS: 4

Valor total en hores: 120
Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 2
Hores per treballs dirigits (no presencials): 45
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 28

Departament: Estudis Culturals i Musicals

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Competències transversals

CT1Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora
CT2Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament.
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments.
CT10Liderar i gestionar grups de treball.

Competències generals

CG8Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva.
CG18Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general.
CG24Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional.
CG25Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera.

Competències específiques

MU1Conèixer l’estructura musical de les obres dels diferents repertoris de la tradició occidental i d’altres, amb capacitat de valorar plenament els seus aspectes sintàctics i sonors.
MU6Conèixer els mètodes d’investigació científica propis del seu camp i les seves aplicacions.
MU7Adquirir la capacitat crítica per a valorar els productes de l’activitat musical de diferents períodes sota una perspectiva que integri aspectes artístics, històrics i socials.
MU8Argumentar i expressar de forma escrita i verbal els seus punts de vista sobre la interpretació, així com respondre al repte que suposa facilitar la comprensió de l’obra musical.

Resultats de l’aprenentatge (objectius generals)

  1. Identificar els plantejaments teòrics i models metodològics de la recerca etnomusicològica des de la meitat del segle XX, i establir la relativitat dels conceptes occidentals de música i l’abast de l’objecte d’estudi.
  2. Valorar els diferents models de l’etnomusicologia i de la sociologia de la música en relació al conjunt de les ciències socials i segons els objectius d’investigació.
  3. Aplicar els diferents procediments analítics de l’etnomusicologia contemporània, situar-los en el seu context científic i valorar-los amb visió crítica.
  4. 4. Descriure i explicar, paral·lelament, la història de les recerques i els estudis etnomusicològics en relació amb el pensament de cada període històric. Identificar, també, els elements sonors, conceptuals i de comportament social més destacats de l’oralitat tradicional.
  5. 5. Explicar i aplicar a exemples musicals concrets els mètodes d’investigació i els models d’organització sonora a partir dels quals l’etnomusicologia descriu les diverses músiques tradicionals.
  6. 6. Adaptar i crear models apropiats a músiques de nova descripció. Relacionar els models d’organització sonora amb la conceptualització sobre la música i amb els comportaments musicals de cada cultura estudiada.

Continguts

Materials constructius de les músiques tradicionals de diferents cultures. Mètodes d’investigació i diferents models per a la descripció de músiques tradicionals (mètrics, rítmics, intervàl·lics, melòdics i polifònics), situats en el context cultural de cada activitat musical. Anàlisi i utilització dels diferents models de descripció de les músiques tradicionals en relació a investigacions concretes. Elements formals, de conceptualització i de comportament social en les cultures estudiades. Anàlisi de casos concrets per a establir la significació de l’activitat musical dins d’una comunitat humana.   

Metodologia d’impartició

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta sessions classes magistrals (exposicions de temes), sessions de debat i col·loqui, sessions de treball en grup i sessions d’exposició de temes per part dels estudiants. 

Sistemes d’avaluació

El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dona lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com la participació i el treball a classe, l’exposició de treballs a classe, la realització de treballs i/o lectures fora de classe, la presentació de treballs escrits o la realització de proves escrites o orals.