Didáctica del lenguaje y la expresión musical I


Tipo: Obligatoria (OB)

Materia: Didáctica de la educación musical

ECTS: 4

Valor total en horas: 120
Horas lectivas: 45
Otras horas presenciales: 5
Horas para trabajos dirigidos (no presenciales): 30
Horas para estudio y autoaprendizaje autónomo: 40

Departamento: Educación y Mediación Artística

Competencias desarrolladas en el curso

Competencias transversales

CT1Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora.
CT2Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament.
CT3Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza.
CT6Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal
CT7Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip
CT8Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments
CT9Integrar-se adequadament en equips multidisciplinaris i en contextos culturals diversos
CT10Liderar i gestionar grups de treball.
CT11Desenvolupar en la pràctica laboral una ètica professional basada en l’apreciació i sensibilitat estètica, mediambiental i cap a la diversitat.
CT13Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional.
CT16Utilitzar els mitjans i recursos al seu abast amb responsabilitat cap el patrimoni cultural i mediambiental.
CT17Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius.

Competencias generales

CG7Demostrar capacitat per a interactuar musicalment en diferents tipus de projectes musicals participatius.
CG11Estar familiaritzat amb un repertori ampli i actualitzat, centrat en la seva especialitat però obert a altres tradicions. Reconèixer els trets estilístics que caracteritzen a aquest repertori i poder descriure’ls de forma clara i completa.
CG13Conèixer els fonaments i l’estructura del llenguatge musical i saber aplicar-los en la pràctica interpretativa, creativa, d’investigació o pedagògica.
CG14Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural.
CG17Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo.
CG18Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general.
CG19Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells.
CG22Disposar de recursos musicals amplis i diversos per a poder crear o adaptar peces musicals així com improvisar en diferents contextos a partir del coneixement d’estils, formats, tècniques, tendències i llenguatges diversos.
CG24Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional.
CG26Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinària.
CG27Conèixer i aplicar la legislació relativa al seu àmbit professional.

Competencias específicas

PE1Comprendre i explicar els fonaments en pedagogia musical contemporània, tant en l’àrea de coneixements sistemàtics com en la seva aplicació, i saber fonamentar en ells la reflexió crítica de l’actuació educativa musical pròpia i aliena.
PE2Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, essent versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals i aplicant de forma funcional les noves tecnologies.
PE3Conèixer els elements constitutius de la música mostrant un alt domini en percepció auditiva, lectura, anàlisi, escriptura, improvisació i creació musical, i ser capaç d’interrelacionar tot això per a aplicar-ho i utilitzar-ho adequadament en el desenvolupament de la pròpia activitat.
PE4Adquirir domini tècnic i capacitat expressiva en la interpretació i en la conducció d’agrupacions vocals i instrumentals, com base per a la improvisació, creació i experimentació amb el propi instrument, la veu i el cos en situacions concretes de d’ensenyament/aprenentatge musical.
PE5Ser capaç de desenvolupar una pràctica educativa-musical, com artista i formador musical orientada a la comunitat.
PE6Contextualitzar la pedagogia musical en el temps actual i en els diferents àmbits culturals, reflexionant de forma crítica sobre la funció i resultats que la pràctica de l’educació musical pot aportar a la millora de la persona i de la societat
PE8Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva.
PE9Dissenyar i portar a terme processos sistemàtics d’avaluació educativa sobre alumnes, professors, programes i institucions i basar en els seus resultats la planificació de la millora educativa.
PE10Dissenyar, realitzar i avaluar una investigació en educació musical, tant de forma individual com formant part activa d’equips d’investigació.

 

Resultados del aprendizaje (objetivos generales)

  1. Seleccionar, diseñar y aplicar actividades para la enseñanza-aprendizaje de la música y los materiales necesarios para su desarrollo.
  2. Adaptar y aplicar a diferentes situaciones pedagógicas las propuestas didácticas que varias metodologías y líneas de pensamiento en educación musical hacen en relación a la enseñanza-aprendizaje en este ámbito educativo.
  3. Mostrar autonomía para seguir aprendiendo y para desarrollar la tarea pedagógica, seleccionando y elaborando material didáctico con criterios adecuados a los objetivos fijados.
  4. Integrar e interrelacionar de forma sistemática los contenidos de asignatura, los de las diferentes asignaturas de música y, en su caso, los de las asignaturas no musicales.
  5. Ampliar y complementar conocimientos sobre la especialidad mediante el conocimiento de las tendencias y usos pedagógicos actuales, en especial de las que aplican modelos cooperativos y de intercambio creativo e interdisciplinario de ideas.
  6. Reflexionar y debatir sobre la práctica pedagógica, para descubrir las condiciones previas, las interacciones y los diferentes mecanismos que condicionan el desarrollo de la función docente.

Contenidos

Didáctica de la audición. Didáctica del instrumento escolar. Didáctica del conjunto instrumental escolar. Didáctica de la improvisación. La creatividad y su didáctica. Diversidad de materiales y recursos didácticos. Funcionalidad de la enseñanza impartida y de los aprendizajes programados. Elaboración de secuencias de actividades de aula. Selección y elaboración de materiales y recursos didácticos idóneos. Diseño de estrategias para la enseñanza-aprendizaje de contenidos en cada uno de los bloques temáticos. Integración de los diferentes bloques en unidades didácticas.

Metodología de impartición

La metodología de enseñanza-aprendizaje en las clases comporta sesiones clases magistrales (exposiciones de temas), sesiones de debate y coloquio, sesiones de trabajo en grupo y sesiones de exposición de temas por parte de los estudiantes.

Sistemas de evaluación

El sistema de evaluación es la evaluación continua, fundamentada en una evaluación diagnóstica y concretada en una evaluación sumativa que da lugar a la calificación final. La evaluación continua se realiza a través de diferentes registros de evaluación derivados de actividades concretas de evaluación como la participación y el trabajo a clase, la exposición de trabajos a clase, la realización de trabajos y/o lecturas fuera de clase, la presentación de trabajos escritos o la realización de pruebas escritas u orales.