Acústica i organología II


Tipo: Obligatoria (OB)

Materia: Acústica

ECTS: 3

Valor total en horas: 90
Horas lectivas: 30
Otras horas presenciales: 2
Horas para trabajos dirigidos (no presenciales): 28
Horas para estudio y autoaprendizaje autónomo: 30

Departamento: TGM

Competencias desarrolladas en el curso

Competencias transversales

CT13 Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional.
CT17 Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius.

Competencias generales

CG5 Conèixer els recursos tecnològics propis del seu camp d’activitat i les seves aplicacions en la música preparant-se per a assimilar les novetats que es produeixin en ell.
CG9 Conèixer les característiques pròpies del seu instrument principal, en relació a la seva construcció i acústica, evolució històrica i influències mútues amb altres disciplines.
CG20Conèixer la classificació, característiques acústiques, històriques i antropològiques dels instruments musicals.
CG21Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats.
CG23Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex.
CG24Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional.
CG25Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera.

Competencias específicas

SO1Conèixer l’estructura musical de les obres dels diferents repertoris de la tradició occidental i d’altres músiques, amb capacitat de valoració dels seus aspectes expressius, morfològics, sintàctics i sonors, i saber descriure les seves característiques.
SO2Desenvolupar habilitats auditives que li permetin reconèixer, memoritzar i reproduir una amplia varietat de materials musicals, així com analitzar críticament els fenòmens implicats en l’escolta i en la producció de so organitzat.
SO3Aplicar les tecnologies a l’àmbit de la creació, la interpretació i la difusió pública de la música, i utilitzar els recursos tècnics que permetin la producció i l’organització sonora, així com les diferents aproximacions, aplicacions i funcionalitats que fonamenten la creació musical.
SO6Conèixer els instruments musicals de la tradició occidental i d’altres cultures, les seves característiques físiques, acústiques i musicals, les seves possibilitats tímbriques i expressives, així com afavorir la seva expansió amb recursos tecnològics o dissenyar instruments virtuals.
SO7Conèixer les tècniques i els procediments de creació i de recolzament als processos creatius musicals, sonors i audiovisuals.
SO10Ser capaç d’integrar art, tecnologia i ciència, amb la flexibilitat suficient per a adaptar-se a entorns múltiples i canviants.
SO11Conèixer les implicacions escèniques que comporta la seva activitat professional i ser capaç de desenvolupar les seves aplicacions pràctiques en el seu àmbit de treball.

Resultados del aprendizaje (objetivos generales)

  1. Ampliar los conocimientos sobre familias de instrumentos incorporando los otros culturas musicales.
  2. Perfeccionar las destrezas en el análisis y comprensión de las características acústicas de los instrumentos.
  3. Explicar y desarrollar diferentes sistemas de afinación.
  4. Abordar la construcción de instrumentos musicales sencillos, y especialmente interfaces instrumentales e instrumentos musicales experimentales
  5. Describir y explicar los fenómenos básicos que originan una experiencia sonora a nivel biológico y funcional.
  6. Relacionar los disparos perceptivos del sonido con los disparos físicos.
  7. Desarrollar la sensibilidad hacia los fenómenos perceptuales de base psicofísica y su influencia en la escucha musical.
  8. Explicar y aplicar los procedimientos habituales para el estudio de la percepción del sonido.

Contenidos

Construcción de escalas y de sistemas de afinación. Construcción de instrumentos y de interfaces musicales. Análisis acústicos de instrumentos. Anatomía y fisiología del aparato auditivo. Psicofísica y relaciones entre disparos físicos y sensaciones perceptuales. Percepción de la intensidad sonora. Percepción de la altura. Bases fisiológicas de la sensación tímbrica. Percepción espacial y del movimiento de los sonidos. Procedimientos experimentales en psicofísica y psicoacústica. Aplicaciones tecnológicas de fenómenos y datos psicoacústicas.

Metodología de impartición

La metodología de enseñanza aprendizaje en las clases comporta sesiones clases magistrales (exposiciones de temas), sesiones de debate y coloquio, sesiones de trabajo en grupo y sesiones de exposición de temas por parte de los estudiantes.

Sistemas de evaluación

El sistema de evaluación es la evaluación continua, fundamentada en una evaluación diagnóstica y concretada en una evaluación sumativa que da lugar a la calificación final. La evaluación continua se realiza a través de diferentes registros de evaluación derivados de actividades concretas de evaluación como la participación y el trabajo a clase, la exposición de trabajos a clase, la realización de trabajos y/o lecturas fuera de clase, la presentación de trabajos escritos o la realización de pruebas escritas u orales.