Acústica i organología I
Tipo: Obligatoria (OB)
Materia: Acústica
ECTS: 3
Valor total en horas: 90
Horas lectivas: 30
Otras horas presenciales: 2
Horas para trabajos dirigidos (no presenciales): 28
Horas para estudio y autoaprendizaje autónomo: 30
Departamento: TGM
Competencias desarrolladas en el curso
Competencias transversales
CT13 | Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional. |
CT17 | Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius. |
Competencias generales
CG5 | Conèixer els recursos tecnològics propis del seu camp d’activitat i les seves aplicacions en la música preparant-se per a assimilar les novetats que es produeixin en ell. |
CG9 | Conèixer les característiques pròpies del seu instrument principal, en relació a la seva construcció i acústica, evolució històrica i influències mútues amb altres disciplines. |
CG20 | Conèixer la classificació, característiques acústiques, històriques i antropològiques dels instruments musicals. |
CG21 | Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats. |
CG23 | Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG25 | Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera. |
Competencias específicas
SO1 | Conèixer l’estructura musical de les obres dels diferents repertoris de la tradició occidental i d’altres músiques, amb capacitat de valoració dels seus aspectes expressius, morfològics, sintàctics i sonors, i saber descriure les seves característiques. |
SO2 | Desenvolupar habilitats auditives que li permetin reconèixer, memoritzar i reproduir una amplia varietat de materials musicals, així com analitzar críticament els fenòmens implicats en l’escolta i en la producció de so organitzat. |
SO3 | Aplicar les tecnologies a l’àmbit de la creació, la interpretació i la difusió pública de la música, i utilitzar els recursos tècnics que permetin la producció i l’organització sonora, així com les diferents aproximacions, aplicacions i funcionalitats que fonamenten la creació musical. |
SO6 | Conèixer els instruments musicals de la tradició occidental i d’altres cultures, les seves característiques físiques, acústiques i musicals, les seves possibilitats tímbriques i expressives, així com afavorir la seva expansió amb recursos tecnològics o dissenyar instruments virtuals. |
SO7 | Conèixer les tècniques i els procediments de creació i de recolzament als processos creatius musicals, sonors i audiovisuals. |
SO10 | Ser capaç d’integrar art, tecnologia i ciència, amb la flexibilitat suficient per a adaptar-se a entorns múltiples i canviants. |
SO11 | Conèixer les implicacions escèniques que comporta la seva activitat professional i ser capaç de desenvolupar les seves aplicacions pràctiques en el seu àmbit de treball. |
Resultados del aprendizaje (objetivos generales)
- Ampliar los conocimientos sobre familias de instrumentos incorporando los otros culturas musicales.
- Perfeccionar las destrezas en el análisis y comprensión de las características acústicas de los instrumentos.
- Explicar y desarrollar diferentes sistemas de afinación.
- Abordar la construcción de instrumentos musicales sencillos, y especialmente interfaces instrumentales e instrumentos musicales experimentales
- Describir y explicar los fenómenos básicos que originan una experiencia sonora a nivel biológico y funcional.
- Relacionar los disparos perceptivos del sonido con los disparos físicos.
- Desarrollar la sensibilidad hacia los fenómenos perceptuales de base psicofísica y su influencia en la escucha musical.
- Explicar y aplicar los procedimientos habituales para el estudio de la percepción del sonido.
Contenidos
Construcción de escalas y de sistemas de afinación. Construcción de instrumentos y de interfaces musicales. Análisis acústicos de instrumentos. Anatomía y fisiología del aparato auditivo. Psicofísica y relaciones entre disparos físicos y sensaciones perceptuales. Percepción de la intensidad sonora. Percepción de la altura. Bases fisiológicas de la sensación tímbrica. Percepción espacial y del movimiento de los sonidos. Procedimientos experimentales en psicofísica y psicoacústica. Aplicaciones tecnológicas de fenómenos y datos psicoacústicas.
Metodología de impartición
La metodología de enseñanza aprendizaje en las clases comporta sesiones clases magistrales (exposiciones de temas), sesiones de debate y coloquio, sesiones de trabajo en grupo y sesiones de exposición de temas por parte de los estudiantes.
Sistemas de evaluación
El sistema de evaluación es la evaluación continua, fundamentada en una evaluación diagnóstica y concretada en una evaluación sumativa que da lugar a la calificación final. La evaluación continua se realiza a través de diferentes registros de evaluación derivados de actividades concretas de evaluación como la participación y el trabajo a clase, la exposición de trabajos a clase, la realización de trabajos y/o lecturas fuera de clase, la presentación de trabajos escritos o la realización de pruebas escritas u orales.