ESMUC
> L'Escola
> Departaments
> Teoria, Composició i Direcció
> Assignatures
> Teoria musical dels segles XX i XXI
Teoria musical dels segles XX i XXI
Dades generals
Nom de l'assignatura | Teoria musical dels segles XX i XXI | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria | ||
Impartició | 1r quadrimestre | ||
crèdits ECTS | 4 | ||
Valor total en hores | 120 |
Hores presencials lectives: 45 Altres hores presencials: 5 Hores per treballs dirigits (no presencials): 30 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 40 |
|
Professor/a | Thomas Noll | ||
Departament | Teoria, Composició i Direcció |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Anàlisi I i Tècniques compositives II.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Conèixer les propostes, tendències, llenguatges i conceptes estructurals de la música, els fonaments teòrics, i els plantejaments, sistemes i metodologies d’anàlisi i pensament musical i cultural més importants a partir de començaments del segle XX.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
- Conèixer els principals conceptes i idees sobre l’organització estructural i processal de la música, tal com han estat formulades al llarg del segle XX.
- Discussió sobre com aquestes idees han emergit dins del camp de la teoria musical i com han derivat des d’altres disciplines com la lingüística, la semiòtica i les matemàtiques.
- Influència de la música del segle XX i la seva teoria en la comprensió de música anterior a aquest segle.
- Aplicació de les metodologies de tres escoles teòriques principals:
- Anàlisi Schenkerià i derivades.
- Anàlisi paradigmàtica: semiòtica estructural.
- Anàlisi transformativa.
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Classes setmanals col·lectives.
- Lectura i discussió de petits articles teòrics seleccionats en relació a pràctiques analítiques.
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
- El professor avalua l'evolució que l'estudiant mostra sessió a sessió, els treballs presentats i el projecte final.
- Es basarà principalment en el progrés realitzat, tenint en compte l’avaluació inicial i el tipus i grau de resolució dels treballs plantejats al llarg del quadrimestre.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Participació i aportacions a classe | Avaluació continuada | 10% |
Resolució de treball i lectures per fer a casa | Avaluació continuada | 30% |
Treball o Examen de mig curs | Aprox. sessió 15 | 15% |
Preparació i Presentació projecte final | A partir de la sessió 15 | 15% |
Entrega del projecte final | Final de curs | 30% |
Fonts d'informació bàsica
- A donar pel professor en funció dels exemples i temes tractats.