ESMUC
> L'Escola
> Departaments
> Teoria, Composició i Direcció
> Assignatures
> Tècniques bàsiques de direcció
Tècniques bàsiques de direcció
Dades generals
Nom de l'assignatura | Tècniques bàsiques de direcció | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria | ||
Impartició | 1r o 2n quadrimestre | ||
crèdits ECTS | 2 | ||
Valor total en hores | 60 |
Hores presencials lectives: 30 Altres hores presencials: 5 Hores per treballs dirigits (no presencials): 0 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 25 |
|
Professor/a | Daniel Mestre | ||
Departament | Teoria, Composició i Direcció |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
No hi ha prerequisits per aquesta assignatura.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Dominar les bases tècniques de la direcció que permetin a l’estudiant poder-se desenvolupar satisfactòriament davant d’un conjunt vocal o instrumental.
- Comunicar i transmetre a través del gest el discurs musical de l’obra
- Adoptar una postura natural perquè aquesta comunicació gestual sigui el més efectiva i entenedora possible
- Saber organitzar-se bé perquè el treball amb el grup sigui eficaç
- Familiaritzar-se amb les característiques particulars de cada obra per interpretar-la de manera fidel i adequada.
- Introduïr-se en la música orquestral i coral, amb les peculiaritats de cada veu i instrument per adreçar-s’hi correctament.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
- La posició i l’expressió corporal
- La comunicació gestual i visual
- La respiració
- El concepte d’anticipació. L’avantgest actiu, passiu i el final.
- Els calderons
- La pulsació. Exercicis rítmics. Exercicis per aprendre a mantenir el tempo
- Les figures bàsiques. Els diversos compassos (1, 2, 3, 4, 5, 6, Amalgama)
- El contratemps i la síncopa
- El temps ràpid, el lent, el ritardando, l’accelerando i els canvis de temps
- Les conversions de compassos
- Les dinàmiques, les pulsacions, les articulacions (el legato, el stacatto, el marcato, el forte, el piano, el crescendo i el diminuendo...)
- La independència de mans
- El fraseig
- L’anàlisi i interpretació de la partitura
- Sensibilització auditiva. La direcció activa
- Pedagogia i organització de l’assaig
- Tècniques d’estudi
- Característiques específiques de la direcció coral i de l’orquestral
- Resum de les qualitats recomanades als directors
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Classes setmanals col·lectives.
- L’aprenentatge de l’assignatura és eminentment pràctic i presencial.
- Es treballaran i s’introduiran els diferents aspectes tècnics de forma personalitzada i també col.lectiva.
- S’experimenta de seguida davant del conjunt pilot que es crea a partir dels mateixos estudiants de l’assignatura.
- Caldrà també treballar a casa els diversos exercicis i les obres que s’aniran entregant a cada classe.
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
- El professor farà una avaluació inicial purament informativa (sense pes a la qualificació final).
- S'avaluarà el treball fet cada terç de quadrimestre (aproximadament cada 10 classes) i hi haurà una prova final amb el grup pilot format amb estudiants de la classe.
- Es valorarà l’assimilació dels principals conceptes apresos durant el quadrimestre, així com l’autonomia, el control, el domini tècnic i musical, el coneixement exhaustiu de les obres indicades, la comunicació i l’actitud mostrada.
- L’avaluació i la qualificació tindran en compte principalment, però no exclusivament, el criteri del professor.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Participació i aportacions a classe | Avaluació continuada | 5% |
Primera avaluació | Primer terç del quadrimestre | 25% |
Segona avaluació | Segon terça del quadrimestre | 30% |
Avaluació final | Final de curs | 40% |
Fonts d'informació bàsica
- Es seguirà un dossier que els estudiants poden recollir al servei de reprografia o també imprimir-se a casa a partir del primer dia de classe, on hi ha els exercics i les obres que es treballaran durant el quadrimestre.
- Els estudiants que ho desitgin poden llegir alguns llibres que els poden ajudar a introduir-se i aprofundir més en el món de la direcció. Heus ací alguns exemples que proposo:
- BARENBOIM, D.: El so de la vida / Edicions 62, 2008
- BERNSTEIN, L.: El Mestre us convida a un concert / Siruela, 2007
- BOULEZ, P. (converses amb Gilly, C): La escritura del gesto / Gedisa Editorial, 2003
- BUSCH, B. R.: El director de coro (gestos y metodología de la dirección) / Ed. Real Musical, 1995
- ERICSON E., Ohlin G.: Choral Conducting / Walton Music, 1974
- HARNONCOURT, N.:
- El diálogo musical: reflexiones sobre Monteverdi, Bach y Mozart / Paidos Ibérica, 2003
- La música como discurso sonoro / El Acantilado, 2007
- LANG, K.: Sergiu Celibidache und Wilhelm Furtwängler / Wissner-Verlag, 2010
- MEIER, G.: The Score, the Orchestra, and the Conductor / Oxford University Press, 2009
- RIBÓ, E.: Consideracions sobre la dirección coral/ Edicions de la FCEC, 1995
- SCHERCHEN, H.: El arte de dirigir la orquesta / Ed. Labor, 1992
- STRAVINSKY, I.: Poética musical / Taurus Ediciones, 1977
- SWAROWSKY, H.: Dirección de orquesta. Defensa de la obra / Ed. Real Musical, 1988