ESMUC
> L'Escola
> Departaments
> Teoria, Composició i Direcció
> Assignatures
> Instrumentació i orquestració IV
Instrumentació i orquestració IV
Dades generals
Nom de l'assignatura | Instrumentació i Orquestració IV | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria | ||
Impartició | 1r quadrimestre | ||
crèdits ECTS | 3 | ||
Valor total en hores | 90 |
Hores presencials lectives: 45 Altres hores presencials: 5 Hores per treballs dirigits (no presencials): 5 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 35 |
|
Professor/a | Bernat Vivancos | ||
Departament | Teoria, Composició i Direcció |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Instrumentació i Orquestració III.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Conèixer en profunditat les característiques tímbriques i tècniques dels instruments en la creació clàssica i contemporània, individualment i en relació amb les altres combinacions instrumentals.
- Crear en l’alumne un sentit pràctic i personal de l’orquestració, a fi de potenciar la imaginació i creativitat en la tècnica orquestral.
- Conceptualitzar la instrumentació i orquestració com a fenomen creatiu, límit entre orquestració i composició. Fer descobrir a l’alumne un món nou i actual de l’orquestració per tal d’enriquir el seu propi llenguatge musical
- Tenir consciència de l’orquestració com a eina per a l’estructura formal d’una obra.
- Fonamentar la “intuïció” en la orquestració.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
- Estudi individualitzat de cada instrument fent atenció a les noves possibilitats que ofereix avui dia cada un d’ells.
- Una visió nova de la instrumentació: noves possibilitats en la música de cambra, l’originalitat, la coloració, etc.
- Una nova visió de l’orquestració: textures, color, mixtures, clusters, ressonància, massa, transparència, l’orquestra per blocs, etc.
- Instruments nous o poc habituals (música antiga, música moderna, instruments folclòrics, exòtics)
- La influència d la música electroacústica en l’orquestració. Noves possibilitats en l’orquestra. La imaginació. L’espai i l’orquestra.
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Classes setmanals col·lectives, exposició dels continguts.
- Anàlisi d’obres cabdals o significatives en l’orquestració del S. XX-XXI: partitura, enregistrament, l’orquestra en directe (OBC, Orquestra del Vallès...)
- Realització i correcció a classe dels treballs demanats durant el quadrimestre.
- Aplicació progressiva a treballs d’instrumentació i orquestració.
Es valoraran els següents aspectes:
- Regularitat en el treball
- Qualitat dels treballs i dels exercicis realitzats
- Participació a classe
- Involucració
- Evolució
- Presentació dels treballs en el termini establert
- Puntualitat a les classes
- Faltes d’assistència:
- Més de 3 classes: no s’assoleix l’Excel.lent
- Més de 5 classes: no s’assoleix el Notable
- Més de 7 classes: no s’aprova el quadrimestre
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
El professor avalua l'evolució que l'estudiant mostra sessió a sessió, els treballs presentats i el projecte final.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Exercicis d'anàlisi i lectura | Avaluació continuada | 30% |
Exercicis d'orquestració | Avaluació continuada | 30% |
Presentació del treball final d'orquestració | Segona meitat del curs | 10% |
Treball final d'orquestració | Final de curs | 30% |
Fonts d'informació bàsica
- KOECHLIN: Traité de l’orchestration. 4 vol. Paris: Max Eschig, 1954-1959.
- PISTON, Walter: Orchestration. Ed. Real Musical, Madrid, 1984.
- ADLER, SAMUEL: The Study of Orchestration. Ed. W. W. Norton & Company, New York, 1982.
- CASELLA, Alfredo i MORTARI, Virgilio: La técnica de la orquesta contemporánea. Ed. Ricordi Americana, Buenos Aires, 1950.
- CHARLES, Agustín: Instrumentación y Orquestación Clásica y Contemporánea. Divera Editores. Valencia, 2005.
- Recull de fotocòpies i esquemes de tractats diversos, preferentment francesos.
- Partitures, lectures i enregistraments específics en cada cas.