ESMUC
> L'Escola
> Departaments
> Teoria, Composició i Direcció
> Assignatures
> Instrumentació i orquestració III
Instrumentació i orquestració III
Dades generals
Nom de l'assignatura | Instrumentació i Orquestració III | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria | ||
Impartició | 2n quadrimestre | ||
crèdits ECTS | 3 | ||
Valor total en hores | 90 |
Hores presencials lectives: 45 Altres hores presencials: 5 Hores per treballs dirigits (no presencials): 5 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 35 |
|
Professor/a | Bernat Vivancos | ||
Departament | Teoria, Composició i Direcció |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Instrumentació i Orquestració II.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Continuar el coneixement de les característiques orquestrals treballades en cursos anteriors, tant les tímbriques com les tècniques, i aprofundir la relació entre els instruments en la creació clàssica, en el format d’orquestra simfònica gran (a 3 i a 4), individualment i en relació amb les altres combinacions instrumentals.
- Crear en l’alumne un sentit pràctic i personal de l’orquestració, a fi de potenciar la intuïció, imaginació, i la tècnica de la gran orquestra simfònica.
- Assimilar les tècniques i procediments més usuals en la gran orquestra clàssica, obrint la porta a les noves tendències del S. XX.
- Tenir consciència de l’orquestració com a eina per a l’estructura formal d’una obra.
- Fonamentar la “intuïció” en la orquestració.
- Saber escoltar la partitura per a gran orquetstra simfònica.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
- Estudi individualitzat de cada instrument, dels grups instrumentals i, sobretot, la seva relació i context sonor en un conjunt orquestral simfònic de gran abast.
- La gran orquestra simfònica a 3 i a 4 i les seves característiques: disposició en la partitura, instruments transpositors, textures, color, massa, equilibri, mixtures, transparència, blocs sonors, formació acòrdica, crescendos, uníssons...
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Classes setmanals col·lectives.
- Anàlisi d’obres cabdals o significatives en l’orquestració del S. XIX-XX: partitura, enregistrament, l’orquestra en directe si s’escau (OBC).
- Realització i correcció a classe dels treballs demanats durant el quadrimestre.
- Aplicació progressiva a treballs d’instrumentació i orquestració.
- El quadrimestre constarà del treball orquestral simfònic en quatre blocs (un bloc per mes): acords, crescendos. aspecte melòdic (unísson i melodia acompanyada), textures. A part d’aquests quatre blocs, es realitzarà una orquestració d’una obra a determinar.
Es valoraran els següents aspectes:
- Regularitat en el treball
- Qualitat dels treballs i dels exercicis realitzats
- Participació a classe
- Involucració
- Evolució
- Presentació dels treballs en el termini establert
- Puntualitat a les classes
- Faltes d’assistència:
- Més de 3 classes: no s’assoleix l’Excel.lent
- Més de 5 classes: no s’assoleix el Notable
- Més de 7 classes: no s’aprova el quadrimestre
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
El professor avalua l'evolució que l'estudiant mostra sessió a sessió, els treballs presentats i el projecte final.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Treball d'orquestració duna obra | Tot el quadrimestre | 40% |
Treball d'acords | Primer mes | Exposició 5% - Exercici 10% |
Treball de crescendo | Segon mes | Exposició 5% - Exercici 10% |
Treball de melodia | Tercer mes | Exposició 5% - Exercici 10% |
Treball de textura | Quart mes | Exposició 5% - Exercici 10% |
Fonts d'informació bàsica
- KOECHLIN: Traité de l’orchestration. 4 vol. Paris: Max Eschig, 1954-1959.
- PISTON, Walter: Orchestration. Ed. Real Musical, Madrid, 1984.
- ADLER, SAMUEL: The Study of Orchestration. Ed. W. W. Norton & Company, New York, 1982.
- CASELLA, Alfredo i MORTARI, Virgilio: La técnica de la orquesta contemporánea. Ed. Ricordi Americana, Buenos Aires, 1950.
- CHARLES, Agustín: Instrumentación y Orquestación Clásica y Contemporánea. Divera Editores. Valencia, 2005.
- Recull de fotocòpies i esquemes de tractats diversos, preferentment francesos.
- Partitures, lectures i enregistraments específics en cada cas.