Estètica
Dades generals
Nom de l'assignatura | Estètica | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria | ||
Impartició | Anual | ||
crèdits ECTS | 4 | ||
Valor total en hores | 120 |
Hores presencials lectives: 60 Altres hores presencials: 2 Hores per treballs dirigits (no presencials): 30 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 28 |
|
Professor/a | Anna Costal, Rolf Bäcker, Luca Chiantore | ||
Departament | Musicologia |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Música i cultura I, Música i cultura II, Música i Cultura III.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Conceptualitzar, argumentar i vehicular verbalment criteris, opcions i decisions aplicats en la pràctica interpretativa o a l’avaluació crítica d’audicions i d’idees musicals de signe estètic, ideològic, social, històric o tècnic.
- Identificar i classificar les diferents concepcions i posicionaments filosòfics en el món occidental pel que fa a les activitats musicals, i sempre en relació amb els contextos social i cultural coetanis.
- Presentar de forma sintètica i estructurada idees, tendències i projectes artístics varis incorporant conceptes i estratègies de l’àmbit de la comunicació de grup.
- Adquirir una major consciència de tot el fet interpretatiu i de les característiques que la interpretació adquireix en funció de l’àmbit cultural en què es produeix.
- Desenvolupar una actitud crítica i analítica davant les interpretacions pròpies i alienes, que permeti comprendre la relació entre qualsevol elecció interpretativa i una determinada proposta estètica.
- Assimilar eines que permetin analitzar amb més propietat qualsevol acte interpretatiu i entendre’l com a un fet comunicatiu.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
Continguts conceptuals
- Fonts documentals i historiogràfiques per a l’estudi de l’estètica musical.
- Mostra de la diversitat d’escoles i pensaments al voltant de la música i el fet musical.
- Coneixement de les corrents estètiques actuals.
Continguts procedimentals
- Reflexió sobre l'epistemologia de l'estètica musical i elaboració de judicis crítics davant diferents textos estètics històrics.
- Anàlisi dels elements identificatius de l’obra d’art, l’objecte i els processos en música.
- Reflexió al voltant de la interdisciplinarietat de la música amb d’altres manifestacions artístiques.
- Discussió sobre les últimes tendències en la reflexió estètica.
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- L’assignatura s’organitzarà en sessions col·lectives (presencial).
- Cada sessió inclourà una part teòrica que desenvoluparà el professor, i una part pràctica, amb la participació activa dels estudiants, que exemplificarà la part de continguts (presencial).
- Treballs individuals (no presencial).
- Lectura i discussió de textos i audicions (presencial i no presencial).
Planificació de les activitats (descripció i temporalització)
- Presentació de l’assignatura, avaluació inicial i primer debat
- Música
- Art
- Coneixement
- Lleis
- Natura
- Religió
- Ètica
- Universalitat
- Identitats
- Llengua
- Història
- Autoritat
- Emoció
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
- Dues proves parcials
- Registre dels debats realitzats a classe
- Comentaris redactats a casa
- Debats a través d’un forum a moodle
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Dues proves parcials | al final de cada quadrimestre | 20% + 20% |
Registre dels debats realitzats a classe | Al llarg del curs | 15% + 15% |
Comentaris redactats a casa | Al larg del 1r quadrimestre | 15% |
Debats a través d’un forum a moodle | Al llarg del 2n quadrimestre | 15% |
Fonts d'informació bàsica
- COOK, Nicholas, & Mark Everist (eds. 1999). Rethinking Music. Oxford: Oxford University Press.
- DAHLHAUS, Carl (1996). Estética de la música. Berlín: Reichenberger.
- FUBINI, Enrico (1997). La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Madrid: Alianza.
- _____________( 2001). Estética de la música. Madrid: Balsa de la medusa.
- KIVY, Peter (2002). Introduction to a philosophy of music. Oxford: Clarendon Press.
- POLO PUJADAS, Magda (2007). Estètica de la música. Barcelona: UOC.
- SMALL, Christopher (1998). Musicking: the meanings of performing and listening. Middletown: Wesleyan University Press.
- TARUSKIN, Richard (1995). Text and Act. Essays on Music and Performance. Oxford & Nova York: Oxford Univerisity Press.