Bella música per a temps incerts

Rubén López Cano
Rubén López Cano

Professor de Musicologia de l'Esmuc

Posa't en contacte

Els projectes finals del Màster de música antiga dels germans Zapico

Gent Esmuc
Altres publicacions
0
Share
Germans Zapico
 

Forma Antiqua: els bessons Pablo i Daniel Zapico, junt amb el seu germà Aarón

Daniel i Pablo Zapico, ben coneguts en el món de la música antiga per les seves extraordinàries interpretacions solistes i d'acompanyament amb cordòfons polsats i trastejats, van presentar els seus projectes finals del Màster en música antiga de l'Esmuc el dimarts 22 de maig de 2012.

Daniel va interpretar a la tiorba una selecció de música francesa que incloïa transcripcions pròpies de peces per a guitarra de Robert de Visee (ca. 1655-1733), de viola de gamba de Marin Marais (1656 -1728) i fins i tot de conjunt orquestral, com la Marche pour la ceremonie des Turcs del Burgués gentil home de Lully (1632-1687). Les seves interpretacions van ser superbes. Tot i que l'estret registre de la música original per a guitarra de de Visée feia palès el seu origen, l’adaptació (invenció) dels baixos, les campanelas i els rasgueos, van ser resolts amb perícia, elegància i bon gust. La bellesa i brillant execució de la Badinage de Marais, simplement no té nom.

En el treball escrit va aprofundir sobre les tècniques i processos d'adaptació a la tiorba de músiques d'origen divers que va realitzar Robert de Visée. El resultat, si bé amb les limitacions d'un treball escolar, és una molt bona mostra del coneixement que s'ha de produir i difondre des d'aquest tipus de màsters professionalitzadors: una investigació musicològica i interpretativa, que genera un coneixement que només un instrumentista experimentat pot oferir, dirigit a la interpretació musical. Investigació de la pràctica per a la pràctica.

Pablo va interpretar unes insòlites peces anònimes per a conjunt instrumental amb arxillaüt obligat de mitjans del segle XVIII en un perfecte estil italià post vivaldià. El seu treball escrit va consistir precisament en l’estudi i edició crítica d’aquest peculiar material, en un relat digne de l'Umberto Eco d’El Nom de la Rosa.

Cap al 1950, un llaütista i musicòleg anglès anomenat Robert Spencer (1932-1997) va comprar un feix de música antiga procedent de l'Europa Central (es presumeix que de l'antiga Txecoslovàquia). Segons sembla, en va intentar vendre algunes parts però, abans de fer-ho, va escanejar les peces de l’arxillaüt solista. Després de la seva mort, els originals van desaparèixer, però un musicòleg de Chicago anomenat Arthur Ness va conservar la còpia escanejada. La va intentar editar i la va penjar al seu web. Ningú no havia notat que a la seva transcripció li faltava una pàgina fins que, perdut en la xarxa, el Pablo es va adonar d’aquesta omissió i va avisar a Ness per correu electrònic. Aquest, en adonar-se de la qualitat del músic que l’havia contactat, va posar tots els materials a la seva disposició.

Quan Pablo va començar a estudiar-los, es va adonar que la Simfonia era igual que una que apareixia al compendi Regole di música (1759), d'un fascinant pintor i arxillaütista amb arracada a l'orella anomenat Filippo Della Casa (1737-1810), un dels moltíssims llibres de música per a corda polsada que ha estudiat l'asturià. Va detectar així una "concordança" d'aquestes que se’n produeix una en un milió. El seu treball es complementa amb una dissertació sobre la iconografia i les descripcions que Della Casa ens va deixar de la seva pròpia ploma i pinzell sobre l'instrument.

Els germans Zapico formen part dels fonaments de l'Esmuc. Pertanyen a les seves primeres graduacions de grau (o com es digui...) i postgrau. Els seus concerts i treballs són reflex fidel dels objectius originaris de l’escola: formar músics amb un alt nivell d'excel·lència artística i amb competències que els permetin fer incursions en els àmbits de la recerca i de la pedagogia, per transformar en profunditat el nostre entorn musical. Els seus concerts i defenses de fi de màster ens van fer passar una tarda feliç, envoltats de bella música i de molta esperança enmig d'aquests temps incerts.

Números anteriors
Veure tots els números de L'ESMUC digital