Creador, obra i intèrpret

Ginebra Olives
Ginebra Olives

Estudiant de Musicologia de l'ESMUC

Posa't en contacte

Chansons trouvées de Raquel García Tomás en la veu de Josep-Ramon Olivé

Gent Esmuc
Altres publicacions
0
Share

El passat 4 d’abril dos prestigiosos graduats de l’Esmuc es donaren cita al Petit Palau: Josep-Ramon Olivé interpretà les Chansons trouvées de Raquel García Tomás, en un concert emmarcat dins el cicle ECHO Rising Stars. L’European Concert Hall Organisation cada any selecciona joves talents d’arreu del món per a presentar-los a les principals sales de concert que en formen part. El Palau de la Música i l’Auditori per a aquesta temporada presentaren el jove baríton, per a qui la compositora de Balena Blava i Je suis narcissiste realitzà expressament un lied d’exploració sonora.

Joan Ramon Olivé

En acabar els estudis de cant i direcció coral a l’Escola, Josep-Ramon Olivé continuà formant-se a la Guildhall School of Music & Drama de Londres, institució que el 2017 li concedí la Medalla d’Or. En els darrers anys ha rebut nombrosos premis -el 2015 fou nominat Oxford Lieder Young Artist i aconseguí el primer premi de la Handel Singing Competition- i ha col·laborat amb orquestres de renom internacional com Le Concert des Nations, Hespérion XXI o l’Orchestra of the Age of Enlightenment. Ha representat papers operístics tan dispars com Polyphemus a Acis i Galatea de Handel i Kuligin a Katia Kabanova de Janáček. I en el camp de l’oratori, estils tan allunyats com el de la Missa en Si m de Bach i el del Requiem de Fauré. Però també ha destacat en el lied, interpretant Di schöne Magelone de Brahms i Histories Naturelles de Ravel, per exemple.

Per la seva banda, Raquel García Tomás es doctorà en creació interdisciplinar al Royal College of Music de Londres i el 2017 rebé el Premi El Ojo Crítico de Música Clásica de la RTVE “per l’originalitat dels seus plantejaments i per l’ús i combinació del llenguatge compositiu amb llenguatges tecnològics i audiovisuals”. Les seves obres s’han interpretat en teatres, auditoris i centres culturals tan diversos com el Palau de la Música de València, Es Baluard de Palma o La Casa Encendida de Madrid, i fora d’Espanya des de Bons Aires fins a El Caire.

L’obra Chansons trouvées, estrenada ja al febrer per Olivé i el pianista Ian Tindale al Konserthuset Stockholm, transmet la idea d’un conjunt de cançons antigues que s’han trobat després de dècades desaparegudes. Tot i el títol en plural, es tracta d’una obra contínua que, això sí, combina materials musicals contrastants. Segons l’autora, “explora la versatilitat teatral del baríton que, acompanyat d'un llenguatge pianístic virtuós inspirat en l'impressionisme francès, canta en un llenguatge inventat, el focus del qual rau en l'exploració de les qualitats fonètiques de les síl·labes que creen el discurs textual".

La capacitat artística d’ambdós músics no troba fronteres. En un món musical tan variat com l’actual, l’exploració estilística i l’eclecticisme són la tònica dominant de la cultura acadèmica contemporània. A més, iniciatives com l’ECHO Rising Stars propicien els intercanvis internacionals, en consonància amb el programa Creative Europe desenvolupat per la plataforma Classical Futures Europe. Tot plegat contribueix a l’evolució de l’art occidental des de l’impuls institucional.

Comentaris (0)

Log in or create a user account to comment.