Debussy, l'antidiletant

Ona Carvajal
Ona Carvajal

Estudiant de Pedagogia del clarinet de l'ESMUC

Posa't en contacte

Presentació del llibre Monsieur Croche, l'antidiletant, dins el cicle Llibres i música

Gent Esmuc
Altres publicacions
0
Share

El dimarts 5 de març a les 18.00h tingué lloc a la Biblioteca de l'Esmuc la presentació del llibre Monsieur Croche, antidiletant a càrrec del traductor Vicent Minguet i amb la presència de l'editor Jaume Ortolana, dins el cicle Llibres i Música. El llibre és un recull d'articles de crítica musical escrits pel compositor francès Claude Debussy, recopilats i traduïts per Vicent Minguet i el filòleg Sebastià Moranta i, tal com comentà Ortolana a la presentació, és el primer del naixement d'una nova línia de llibres de l'editorial Riurau Editors.

Inicià l'acte Vicent Minguet, explicant al assistents que l'interès del llibre era apropar al públic el Debussy menys conegut, l'artista que va fer de crític musical a finals del segle XIX i principis del segle XX, en una època en la qual la gent no disposava dels mitjans que tenim a l'abast actualment per escoltar música i que estava, per tant, molt pendent de la critica musical. Minguet va situar el públic en el context històric del compositor, presentant Debussy com un crític amb una opinió clara i ferma envers la música dels seus contemporanis. Claude Debussy es va veure afectat pel marc històric en el que va créixer com a artista: l'any 1870 França va perdre la guerra contra Prússia i això suposà la caiguda de l'imperi francès. Com a conseqüència d'això, va néixer una voluntat per part del poble francès d'afermar-se davant els alemanys. Debussy, com digué Vicent Miguel, es trobava en una França rendida als peus de Wagner. A l'Òpera de Paris es programaven òperes italianes, i una fascinació wagneriana s'apoderà de les institucions franceses. Debussy, davant aquella situació, reivindica determinades figures de compositors francesos com ara Couperin o Rameau.

El compositor francès volia representar el que suggerien les paraules i no el que volien dir, explorant una nova manera de fer i d'entendre la música. Rebel·lant-se contra les normes estilístiques del seu entorn, s'interessà per la música de Rimski Kórsakov, música que s'allunyava de la idea wagneriana d'orquestració. Tingué l'oportunitat de conèixer la música del gamelan indonesi a la primera Exposició Universal de Paris, i trobà molt interessant la nova sonoritat d'aquella música exòtica i llunyana, així com les escales pentàfones que, davant la saturació cromàtica en les seves obres, va decidir introduir en les seves composicions (fet que no va agradar al Conservatori de París).

Seguint amb el context històric i la biografia de Debussy, Vicent Minguet explicà que el compositor va fer de professor en molt poques ocasions. De vegades es trobà sense feina, i per això va acabar fent de crític musical. Debussy inventà Monsieur Croche, un alter ego que criticava la manera de fer música de la seva època, així com les institucions que n'elaboraven i establien els criteris de valoració. Era un personatge sarcàstic que anava en contra de l'elit musical.

En les critiques de Monsieur Croche, escrites sempre amb un to elegant, trobem per exemple una defensa de Rameau davant Gluck, rebel·lant-se contra la manera de fer música del compositor alemany, que priortizava la forma per davant de la sonoritat. Però Debussy criticà també Saint-Saëns, acusant-lo de ser un compositor que donava al públic allò que demanava. Com a comparació actual, Minguet digué que per a Debussy, Saint-Saëns era una espècie de Bob Dylan de l'època.

Després d'explicar breument la biografia del compositor, s'explica al públic com s'estructurava el llibre i el seu contingut. L'editor i el musicòleg explicaren conjuntament el procés de creació del llibre, incloent-hi algunes anècdotes. Posteriorment, es donà pas a les intervencions del públic i preguntes, amb la participació dels presents. Per concloure l'acte, es féu el sorteig d'un exemplar del llibre presentat.

Comentaris (0)

Log in or create a user account to comment.