ESMUC Piano Fòrum

Jordi Masó
Jordi Masó

Pianista, escriptor i professor de l'Esmuc

Posa't en contacte

Un projecte consolidat

0
Share

Durant dos dies, l'ESMUC s'ha omplert de pianistes. Un any més, el Piano Fòrum ha atret pianistes i professors de piano de bona part dels conservatoris i escoles de música de Catalunya i l'èxit de participació —128 inscrits!— ens fa pensar que aquest ja és un projecte consolidat.

La formació inicial i el piano a Catalunya era el títol d'aquesta edició (la quarta). Després d'un petit concert de benvinguda a càrrec dels professors Jordi Camell i Jordi Masó (que van interpretar obres per a quatre mans i per a dos pianos d'autors catalans: Mompou, Civil, Montsalvatge, Granados i Albéniz), en Jordi Camell va fer una conferència titulada L'escola catalana del piano. Camell va exposar l'arbre genealògic del pianisme català i va repassar els principals pedagogs del piano del país. El va acompanyar a l'escenari l'escultor Alfonso Alzamora, besnét d'Isaac Albéniz, que va presentar el seu llibre Suite Albéniz (Turner, 2018). En la xerrada Els tresors ocults del piano català, Jordi Masó va reivindicar la vàlua d'algunes obres poc interpretades de compositors catalans escrites durant les primeres dècades del segle XX i va exemplificar-les al piano. Per la seva banda, Martí Ferrer —editor de FICTA— va fer una semblança del compositor Francesc Civil, de qui ha editat l'obra completa per a piano, i el pianista Miquel Villalba, que l'ha gravat en CD, va oferir-nos-en algunes mostres. El primer dia del Fòrum va acabar amb un concert d'estudiants on s'alternaven alumnes de l'ESMUC amb alumnes de Grau Professional dels conservatoris de Catalunya.

Els tres tallers que vam preparar en aquest Fòrum van tenir una assistència multitudinària que va fer petita la sala. A En el nom de Bach: reflexions sobre com fem servir la música de Bach a l'aula, el professor Rafael Salinas va fer un apropament a l'ús pedagògic de la música de Bach, i va comptar amb la col·laboració d'una jove alumna de l'Escola de Música de Cambrils. En el taller Els estudis de Chopin en la formació del jove pianista, Vladislav Bronevetzsky va parlar de la gènesi de les peces, va suggerir possibilitats de treball i va poder il·lustrar el discurs gràcies a la participació d'un parell d'estudiants. La Maria Jesús Crespo, exprofessora de l'escola, va evidenciar la seva àmplia experiència pedagògica al taller L'ensenyament del piano en els graus elemental i professional en el qual va abordar els aspectes més importants que cal tenir presents en les primeres etapes de l'aprenentatge de l'instrument com ara l'oïda, la posició del cos, els hàbits d'estudi o la relaxació. En el col·loqui que va seguir es van tractar alguns aspectes de la relació entre l'ESMUC i els conservatoris del país, amb una especial atenció a les proves d'accés i al curs que preparem per a l'estiu. Com cada any, el Piano Fòrum va acabar amb un concert que tornava a agermanar estudiants de l'ESMUC amb els dels conservatoris.

La resposta entusiasta dels assistents va fer que marxéssim de l'escola plens d'idees per al cinquè Piano Fòrum!

Comentaris (0)

Log in or create a user account to comment.