Música des del cel

Stephano Labarca
Stephano Labarca

Estudiant de Musicologia de l'Esmuc

Posa't en contacte

Otto Wanke es va emportar el Premi Joan Guinjoan a Txèquia

Gent Esmuc
Altres publicacions
0
Share
Miracle de la llum (1932), de Gerardo Dottori
 

Miracle de la llum (1932), de Gerardo Dottori 

El passat 28 de maig d'aquest any a la Sala 2 Oriol Martorell de l'Auditori, l'històric ensemble BCN216, sota la batuta d'Ernest Martínez Izquierdo, va interpretar l'obra Threads, del compositor txec  Otto Wanke. Es tracta de la seva primera peça estrenada a Barcelona, gràcies a la unanimitat del jurat en guardonar-la amb el 16è Premi Internacional Joan Guinjoan per a Joves Compositors.

Wanke va estudiar composició clàssica contemporània a Viena, sota la tutela de Karlheninz Essl, Wolfgang Liebhart i Eris ter Schiporst. Havent estudiat la mateixa disciplina a l'àrea de jazz a Praga —moment en què gaudia tocant amb bandes de música moderna—, la seva ment inquieta el va portar a especialitzar-se en la música per a llargmetratges amb mitjans electroacústics. Això ha format el seu estil en un àmbit marcadament multidisciplinari, amb experiència no només amb el cinema, sinó també amb el teatre i la ràdio. A més, ell mateix esmenta la literatura, les arts visuals, la filosofia i la matemàtica com a importants fonts d'inspiració, demostrant ser un artista integral. Després de formar-se paral·lelament com a director d'orquestra, el 2013 comença una col·laboració amb el compositor austríac Bruno Liberda, que l'ha acaba enfocant principalment en la composició electroacústica.
El jurat va estar conformat pels professors Eduard Resina, Berislav Sipus, Fèlix Pastor, Josep Rio-Pareja i Bernat Vivancos, i presidit pel director de l'Escola, Josep Borràs. Sense oposició, van escollir conjuntament una peça parcialment inspirada en l'obra de Gerardo Dottori (1884 - 1977), pintor de Peruggia futurista conegut per la creació del corrent de l'Aeropittura. Aquest estil s'identifica fàcilment en estar representat sobretot per paisatges vistos des de la perspectiva dels ocells. El concepte, influenciat per la primerenca aviació, va servir al txec per estructurar diversos paràmetres de l'obra, segons diu a l'entrevista en motiu del premi: “crec que en diferents punts de la peça hi trobem diferents figuracions, presentades com fils que giren contínuament en espiral. Aquest moviment es veu igualment recolzat per variacions de tempo i per canvis constants de dinàmica, que sovint s’utilitzen a l’obra com un contrast.”

El premi s'ha atorgat de manera ininterrompuda des del 2002 i neix des de l'Esmuc per crear un guardó de referència a Catalunya, que estigui exclusivament dedicat a joves compositors —les regles posen el límit en 35 anys—. Des de fa algunes edicions, el premi compta amb el suport  de la Fundació Banc Sabadell per promoure la creació de noves obres, sense posar restriccions de tendències o estils i oferint una àmplia diversitat pel que fa a la formació instrumental. Això es nodreix des de l'imaginari del llegat de Joan Guinjoan, les obres del qual han aportat molt a la diversitat de llenguatges i a la polièdrica innovació que l'Esmuc ha defensat des dels seus inicis.

Otto Wanke

Otto Wanke

Comentaris (0)

Log in or create a user account to comment.