Enric Enrich

Nil Sarró
Nil Sarró

Estudiant de Producció i Gestió

Posa't en contacte

“Tots els músics haurien de conèixer els drets de la propietat intel·lectual”

L'entrevista
Altres publicacions
0
Share

Enric Enrich exerceix com advocat a Barcelona des de 1980. Està especialitzat en dret mercantil, internacional i dret de la propietat intel·lectual i imatge, matèries sobre les quals imparteix classes i escriu. És autor de diverses publicacions sobre dret mercantil, dret internacional i dret d’autor, ponent en diferents cursos de postgrau de propietat intel·lectual i drets d’imatge, a escoles de dret i de cinema.

Actualment dóna classes al Màster Global Entertainment and Music Business del Berklee College of Music, a València; al curs de Gestió d’Empreses de l’Industria de la Música (UPF – IDEC); al Màster en Propietat Intel·lectual i Societat de la Informació a ESADE sobre drets d’imatge; participa com a expert al Màster Online d’Art Contemporani de la Universitat de Barcelona; i dóna classes de Dret de Propietat Intel·lectual als alumnes de producció i Gestió de l’ESMUC.

Quin creus que és el futur del copyleft?

El copyleft és la postura contrària als drets d’autor, és a dir, la postura que demana l’accés lliure a la cultura. El copyleft està molt bé socialment, però això perjudica els autors, que són els titulars que han de controlar la seva obra. El que veig jo, de cara al futur, és una forma més oberta del copyright, és a dir, una forma per la qual els autors o titulars de drets donen llicències obertes, del tipus Creative Commons, perquè la gent pugui usar les seves obres sense problemes.

Què opines sobre la pirateria de la música i la generalització que hi ha al voltant?

Jo penso que la pirateria, per sort, és un concepte que està en extinció perquè cada vegada hi ha més música accessible gràcies a diferents serveis gratuïts del tipus Spotify, entre altres, i la gent té menys tendència a acumular discos o gravacions, com es feia abans fa uns anys. Ara la gent vol accés a la música i no pirateja tant, en el sentit que no acumula biblioteques de discos.

Hi ha molts casos de descuits o de cançons robades?

Molts. Descuits i cançons robades són dos temes diferents. El descuit és una persona que de bona fe es descuida d’adquirir uns drets, o es pensa que una peça està en domini públic, o es pensa que no fa res greu, etc. Robar és amb coneixement de causa, ja és més amb mala fe. Hi ha casos de les dues coses. Hi ha gent innocent que es pensa que una peça que està a internet és de tots, i hi ha gent que amb mala fe i amb ànim d’obtenir calés, ja que utilitza les creacions d’altres persones sense permís.

Quin és el cas més sonat relacionat amb la música que t’has trobat?

En un cas d’un cover, en el qual un productor va fer un remix d’una cançó tradicional flamenca, que era “La Macarena”. Aquesta cançó es va convertir en un hit mundial gràcies a la interpretació als Jocs Olímpics d’Atlanta, 1996. El productor va cobrar uns 300€, per exemple, i va voler exercir uns drets per poder cobrar en relació als ingressos o al volum d’explotació que havia generat aquesta cançó.

Quin nivell de coneixement creus que tenen els alumnes que surten de l’ESMUC en relació als Drets de Propietat Intel·lectual?

Que jo sàpiga, els programes d’educació musical no inclouen una secció o apartat de Drets de la Propietat Intel·lectual. Els de Producció i Gestió sí, però els d’altres ensenyaments, ni a aquesta escola ni a altres escoles de música, fins ara, que la gent és més conscient dels drets, ja que no incloïen una educació d’un tema tan important com el dels drets.

Per tant, seria important i necessari que l’assignatura “Drets de la Propietat Intel·lectual” fos una assignatura transversal per a totes les especialitats.

Sí, oi tant.

Quin consell donaries als estudiants que surten de l’ESMUC?

La meva recomanació és la de no limitar-se a saber només de música, ja que no se’n té prou per anar per la vida o per exercir una carrera professional. Necessiten saber de màrqueting, tecnologia, publicitat, entre una gran sèrie de grans coses. Per exemple, Drets de propietat Intel·lectual, els drets que tenen sobre les seves interpretacions i composicions. Amb tots aquests coneixements podran anar més segurs per la vida professional.

Comentaris (0)

Log in or create a user account to comment.