La sarsuela inaugura la temporada del TNC

Clara Iniesta
Clara Iniesta

Estudiant de Musicologia de l'Esmuc

Posa't en contacte

L’Aplec del Remei recupera un gènere d'èxit a la Barcelona de finals del segle XIX

Gent Esmuc
Altres publicacions
0
Share
L'Aplec del Remei. Foto: TNC
 

L'Aplec del Remei. Foto: TNC

El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) va obrir la seva temporada del 2016-2017 amb l’obra L’Aplec del Remei, de Josep Anselm Clavé. L’espectacle va anar de la mà amb els músics de l’Escola Superior de Música de Catalunya, amb motiu de la celebració dels vint anys del Teatre i els quinze de l’Esmuc. La polonesa Wanda Pitrowska va tornar a pujar a l’escenari de la Sala Gran per dirigir aquesta vegada una sarsuela catalana, la primera sarsuela en llengua catalana que es conserva, desenterrada dels arxius per a l’ocasió.

Estrenada el 1858 al Gran Teatre del Liceu, aquesta peça es reinterpretà amb 43 músics i cantants, després de trobar-se la partitura orquestral sencera estrenada llavors dels fons del Teatre Líric Català. El director artístic del TNC, Xavier Albertí, va explicar que aquesta proposta és un espectacle teatral amb elements de concert, tot i que també inclou altres materials textuals que exalten la figura de Clavé en un espectacle que juga amb una versió de concert i de la teatralitat bastant particular.

Albertí va voler recordar que aquesta obra és també una situació actual: un diàleg entre una societat obrera i una burgesia catalana. I per entendre’s millor, va citar textualment: “ens va semblar un moment clau per entendre’l millor. El que passava el 1906 sembla copiat als nostres debats entre JxSí i la CUP, molt semblant als del moment”. El missatge de Clavé era treure’s de sobre una monarquia corrupta i anar cap a una república federalista.

El missatge que va voler transmetre Clavé en el seu temps, ara ha estat reflectit per Albertí i, a més a més, d’una manera divertida. Fins i tot un actor que feia de transvestit, va despertar a un públic un munt de riallades quan li va agafar l’arc a una violoncel·lista de manera forçada -la noia també actuava- i va fer-lo servir de pal per a subjectar un núvol de sucre, fet allí mateix a l’escenari amb les màquines que trobem a les fires. Però no només es va poder gaudir d’unes bromes, també van haver-hi moments amb caliu d’interpretació a nivell vocal. La soprano Maria Hinojosa i la mezzosoprano Marta Fiol van cantar una peça de temàtica amorosa, amb una certa peculiaritat: mentre Maria cantava en català, Marta li contestava en castellà i, en alguns moments, cantaven alhora però amb els dos idiomes corresponents cadascuna.

A Barcelona, aquesta forma de teatre va gaudir de molt protagonisme. La presència d’un públic abundant i obert va coincidir amb l’aparició d’una generació de compositors i lletristes que aixoplugarien un ampli ventall de gèneres. Així doncs, la sarsuela catalana és plena de secrets meravellosos, alguns dels quals s’han estrenat gràcies a la recerca que s’ha fet per a representar L’aplec del Remei. L’objectiu de l’espectacle inaugural va ser promoure i donar a conèixer un estil que va gaudir de molta frondositat i arrelament durant l’època però que, malauradament, en l’actualitat és força desconegut. Fins avui. 

Comentaris (0)

Log in or create a user account to comment.