Laura Pallàs

Pallàs, Laura

Pianist, musicologist, teacher and composer. BA in History and Sciences of Music by Autònoma University of Barcelona (1999),Master and DEA in Musicology by the same university (2004). 

Graduate profesor of music theory, piano, chamber music and composition (Conservatori Superior de Música del Liceu, 2001, 2002, 2003 and 2004). Scholarship from the Ministry of Science and Technology within the FPI program (research training) in the Department of Musicology of the CSIC in Barcelona. She stays in research and practice in the Bayerische Staadtsbibliotek  and Ludwig-Maximilians Universität München (2000), the Zentral-Redaktion RISM in Frankfurt (2001) and the Archivo del Real Monasterio de San Lorenzo del Escorial (2002 and 2004). She has participated in research projects "The circulation of music in the Kingdom of Aragon, 1600-1850" (CSIC, 2000-2003) and "The Barcelona version of Così fan tutte (1798)" (UAB 2012-13). Currently PhD student, she performs the keyboard music of Catalonia in the late eighteenth and early nineteenth centuries. He is also a professor at Girona's Music Conservatory and is member of the Chamber Choir of the Council of Girona.

Research topics

  • Music for piano and historical pianos
  • Catalan piano tradition
  • 18th century music
  • Cataloguing musical sources
  • Codicology

 Main publications

  • “Così fan tutte. El manuscrit de la versió barcelonina (1798)”, Esmuc digital, núm. 18, maig 2013.
  • Xavier Montsalvatge, una estètica des de la premsa. Selecció d’articles de crítica musical, Diputació de Girona, Girona, 2012. (Editora, juntament amb Joan Gay i Josep Pujol)
  • La música litúrgica del P. Antoni Soler (1729-1783). Catàleg crític (UAB, 2003)
  • LORENTE, Andrés; El porque de la música (Alcalà de Henares. Nicolás de Xamares, 1672), a càrrec de José Vicente GONZÁLEZ VALLE, Barcelona, CSIC, col.lecció “Textos Universitarios”, 2002 (col·laboradora de l’edició facsímil)
  • “Els concursos de sardanes com a model social” a Actas del V y VI congresos de la Sociedad de Etnomusicología, Rentería 1999 i Faro 2000. Publicaciones de la Sociedad de Etnomusicología, 2002, p.399-413.