El Dimarts Toca ESMUC homenatja el compositor Robert Gerhard

Publicat el 17/02/2020

L’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) ret homenatge al compositor català Robert Gerhard (1896-1970), quan se celebren 50 anys de la seva mort. En el concert del Dimarts Toca ESMUC del 18 de febrer es presentaran tres de les seves obres -Leo, Hymnodi i Nonet-, amb la voluntat de donar el protagonisme que mereix una de les personalitats més destacades i interessants del patrimoni musical català de tots els temps, fins al punt de ser considerat com una figura clau de la música catalana i europea. 

L’alumnat del departament de Clàssica i Contemporània de l’ESMUC, a través del Conjunt Instrumental del Segle XX, ha tingut l’oportunitat de treballar amb el professor Ernest Martínez-Izquierdo, un dels directors més idonis per fer-se seva la música de Gerhard. El públic té l'oportunitat d'escoltar i gaudir la música de Gerhard, aquest dimarts 18 de febrer, a les 18.15 hores, a la Sala d'Orquestra, on tindrà lloc el concert d'homenatge, que com d'habitud és gratuït amb l’aforament limitat a la capacitat de la sala.

Dimarts Toca ESMUC: Robert Gerhard, 50 anys

Amb aquestes paraules, el musicòleg Oriol Pérez Treviño retratava la figura de Gerhard, a un article de El Punt Avui:

“Amb permís de Ludwig van Beethoven, de qui el desembre del 2020 es commemoraran els 250 anys del seu naixement a Bonn, possiblement sigui el cinquantenari de la mort, esdevinguda un 5 de gener a Cambridge, del vallenc Robert Gerhard (1896-1970) la celebració més important en el panorama musical europeu per a l’any que som a punt de començar. Això pot sonar grandiloqüent, però no és menys cert que cada dia que passa, i més enllà de l’oblit de naturalesa provinciana en el seu país natal com la seva condició d’apàtrida –nascut a Catalunya, exiliat a Cambridge, amb passaport suís i naturalitzat britànic–, la seva obra va erigint-se, progressivament, com una de les més interessants de la història de la música del segle XX. Però, per què? Perquè Gerhard, en la història de la música occidental, és un dels creadors musicals que més evolució estètica i estilística ha realitzat: iniciat en el món de la composició amb unes obres característiques del fin de siècle, amb marcats perfums postromàntics i impressionistes en obres com la seva Sonatina à Carlos o el seu Trio n:1, va acabar assumint el nacionalisme musical a través de la seva formació amb Felip Pedrell (1841-1922), va conèixer l’anomenada “nova música” com a deixeble d’Arnold Schoenberg (1874-1951) a Berlín i Viena per acabar component obres de música electroacústica per a obres de teatre experimental.

Hi ha qui ha dit amb molt d’encert que Gerhard pot ser llegit com alguna cosa semblant al “Miró de la música” perquè va ser capaç d’haver començat pictòricament dins una certa representació figurativa per acabar de ple dins l’abstracció.”

Programa

Robert Gerhard

Leo (1969)

Hymnody (1963)

Nonet (1958)

Intèrprets

Violí: Anna Maria García Cabrera

Flauta i Piccolo: Sara Escudero

Oboè: Pablo Valverde Calvo

Clarinet: Clàudia Bosch

Fagot: Pablo Villa Bulnes

Trompeta: Daniel Salido Herba

Trombó: Alejandro Higon Abril

Tuba: Óscar Brau Mellén

Percussió: David Montoya Lasola i Ismael Azidane

Acordió: Ratislav Rast’o

Piano: Jordi López Jové, Àlex Castellana i Daniel Falces Pulla

Violoncel: Mario Morueta Delclós

Més informació

Consulta tota la programació del cicle Dimarts toca ESMUC

Programa de mà