Concerts i activitats de l'Esmuc al Born Centre Cultural

Publicat el 04/02/2014

El cicle de Noves Arrels amb estudiants, els concerts de graduats als Divendres Musicals i els tallers Punt de Música per a tota la família constitueixen l’oferta musical de l’Esmuc al Born Centre Cultural al llarg d’aquest mes de febrer. L’Ensemble Eurídice, Divina Mysteria i Carnaval Marsupial, juntament amb Xavi Castillo Quartet, Avisahi Cohen Tribute i Monk Vocal Tribute són part de la proposta mensual.

Logo Born-Esmuc

La programació musical de l’Esmuc al Born Centre Cultural s’articula a través de tres línies d’activitats regulars: Divendres musicalsNoves arrels Punt de música. Aquestes línies formen part de la proposta musical que organitza el nou equipament cultural que inclou concerts i cicles de diferents gèneres, estils i èpoques, sempre amb caràcter d’esdeveniment únic i singular.

Els concerts de Divendres Musicals, així com els tallers musicals, són de pagament i les entrades es poden adquirir a les taquilles del centre cultural o en línia, a través de la web: www.elborncentrecultural.cat. L’entrada als concerts de Noves Arrels és gratuïta.

      

Les propostes musicals d’aquest mes de febrer són les següents:

- Ensemble Eurídice  presenta “El mite d’Orfeu” (Diàlegs de proximitat). Cicle Divendres Musicals.
Divendres, 7 de febrer. 21h. Sala Moragues. Entrada: 5€. Més informació.

- Punt de Música. L’instrument ets tu!. Taller musical participatiu.
Diumenge, 9 de febrer. 12h. Sala Moragues. Entrada: 3€. Recomanat per a nens i nenes d’entre 6 i 12 anys. Més informació.

- Xavi Castillo Quartet. “Homenatge a Cedar Walton”. Cicle Noves Arrels. Concert d’estudiants.
Dimecres, 12 de febrer. 19h. Espai: El 300 del Born. Gratuït. Més informació.

- Avishai Cohen Tribute. Cicle Noves Arrels. Concert d’estudiants.
Dimecres, 19 de febrer. 19h. Espai: El 300 del Born. Gratuït. Més informació.

- Divina Mysteria "Stylus 4.0" 400 anys d’ingeni (música antiga). Cicle Divendres musicals de l’ESMUC.
Divendres, 21 de febrer. 21h. Sala Moragues. Preu: 5€. Més informació

Punt de Música. Escoltem el Born. Taller Musical participatiu, Mercat de sons.
Diumenge, 23 de febrer. 12h. Sala Moragues. 3€. Recomanat nens i nenes d’entre 6 i 12 anys. Més informació.

- Monk Vocal Tribute. Cicle Noves Arrels. Concert d’Estudiants.
Dimecres 26 de febrer, 19h. Espai: El 300 del Born. Gratuït. Més informació.

- Ball de màscares “Carnaval marsupial”. Cicle Divendres Musicals de l’ESMUC.
Divendres, 28 de febrer, 21h. Sala Moragues. Preu: 5€. Més informació

       

A través de Divendres musicals, graduats que s’han format a l’Esmuc presentaran les seves propostes creatives. Els concerts es fan els divendres a les 9 de la nit, a la sala Moragues, ajudant a crear un entorn de relacions i interaccions amb el públic assistent.

La col·laboració entre l’Escola Superior de Música de Catalunya i El Born CC obre la porta a la possibilitat que els joves estudiants de música puguin fer un dels seus primers concerts amb públic en aquest centre cultural ple d’història, amb la tutela dels seus professors i com un pas més en la seva formació musical. Aquests concerts de Noves Arrels tindran lloc els dimecres.

Punt de música és una proposta de l’Esmuc adreçada a nenes i nens de 6 a 12 anys, que hi poden prendre part acompanyats de les seves famílies. Es tracta d’un taller organitzat pel departament de Pedagogia, que un diumenge de cada mes ofereix als infants una experiència de contacte directe amb els paràmetres sonors que conformen la música, un punt de partida per entendre el seu caràcter social i la seva dimensió comunicativa.

Ensemble Eurídice        

Ensemble Eurídice

Ensemble Eurídice

Un viatge a través del mite d’Orfeu i Eurídice entrellaçant música, mitologia i paraula amb un desenllaç sorprenent. L'Ensemble Eurídice ens ofereix un concert a través de tres obres escrites per a la formació de quintet de vent. Amb gairebé un segle de diferència entre una i les altres dues, el programa és, en part, una mostra de com l'impacte de les avantguardes de principis del s.XX encara troba el seu reflex en la música escrita cent anys més tard. A més, a part de l'estil o del llenguatge, les tres obres presentades tenen un altre nexe en comú: són peces de joventut i, per tant, es troben entre les primeres partitures acabades dels seus compositors.

El concert s'inicia amb "Three Moods" d'Andrey Rubtsov. Amb aquesta obra el compositor, oboista i director rus il·lustra tres caràcters o estats d'ànim (com el nom de la peça indica) ben diferenciats entre ells. Va escriure aquesta peça poc després d'entrar a formar part del quintet de vent de l'Orquestra Nacional Russa, l'any 2002, quan només tenia 20 anys. L'obra està clarament influenciada per altres quintets escrits durant el s.XX que conformen la literatura bàsica de l'agrupació, entre els quals trobem la segona peça del programa.

Paul Hindemith, compositor, director i violista alemany va escriure el seu quintet de vent l'any 1922 a l'edat de 27 anys. Just durant aquella època es produeix un canvi radical d'estil en la seva composició, que deixa d'emmirallar-se en músics com Mahler, Dvorak o Txaicovsky i comença a inspirar-se en música més moderna com la d'Stravinsky, Schoenberg o Bartók. Una peça de joventut, fresca i clarament avantguardista que s'ha consolidat com a referent en el repertori de quintet.

Finalment, el concert conclou amb "Orfeu" del compositor i clarinetista egarenc Jordi Cornudella. L'obra va ser escrita fa menys d'un any (als 23 anys del compositor) i afegeix a la formació de quintet un piano i també una veu narradora. En aquesta peça sobre el mite grec s'hi entrellacen música i paraula per explicar la famosa tragèdia dels enamorats d'una altra manera. Es tracta d'una obra fresca i a la vegada fosca que desemboca en un final cruent...

Programa:
"Three Moods" de Andrey Rubtsov.
“Bläserquintett” de Paul Hindemith
“Orfeu” de Jordi Cornudella

Formació: Rith Gallo, flauta; Pau Roca, oboè; Jordi Cornudella, clarinet; Jordi Guasp, trompa; Noe Cantu, fagot; Quin Cornudella, piano i Èlia Casals Alsina, Narradora. 

Punt de Música. L’instrument ets tu!

Taller Punt de Música

Taller Punt de Música

Com les lletres ens poden ajudar a fer música? Vocals i consonants obren un vast univers sonor que traslladarem a la veu i a la percussió corporal. A través d'un procés amb gags còmics i suport audiovisual, ens comunicarem entre nosaltres i crearem música amb els sons que pot executar l'instrument que tens més a prop, perquè... l'instrument ets tu!

                   

Homenatge a Cedar Walton

Xavi Castillo Quartet

Xavi Castillo Quartet

Quartet de jazz liderat per Xavi Castillo en homenatge al pianista icona del jazz Cedar Walton que va morir l’estiu passat.

Intèrprets: Ildu Alonso, bateria; Josep Esquirol, piano; Jose Aladid, saxo; Xavi Castillo, contrabaix.

             

Avishai Cohen Tribute

Avishai Cohen Tribute

Avishai Cohen Tribute

Grup format a l'Esmuc que ofereix un tribut al contrabaixista Avishai Cohen. Un artista que podríem definir com innovador en el jazz que ha creat un estil propi molt singular. Presenta una música sofisticada mètricament que a la vegada forma melodies difícils d'oblidar.

Intèrprets: Josep Contraras Parés, saxo soprano; Miquel Garcia Sarrio, trombó, Mateu Peramiquel Borjas, piano; Alejandro Tamayo Rodriguez, contrabaix; Josep Cordobés Miravitlles, bateria.

      

Divina Mysteria "Stylus 4.0" 400 anys d’ingeni

Divina Mysteria

Divina Mysteria

Stylus 4.0 per a cantant, violí, viola da gamba, violoncel i clavecí, és un viatge per l’entramat compositiu de dos estils vanguardistes del segle XVII, l’Stylus Phantasticus i la Viola Bastarda. Dos expressions virtuosístiques que han arribat als nostres dies buscant captivar la capacitat de sorprendre un cop més. Amb aquest programa, l’ensemble de música antiga Divina Mysteria presenta els discs INGENIUM i APOTEOSIS VIOLA BASTARDA amb el segell discogràfic Vanitas.

El llegat de la música polifònica de finals del segle XVI es va traduir en una continua i fresca transformació dels mètodes compositius, les seves expressions retòriques i la elecció de la instrumentació per a desenvolupar-les. Les noves peces instrumentals es desprenien de la tradició madrigalística i organística per a donar cabuda a fenòmens estilístics diferents, on instruments com la viola da gama o el violí adquirien una nova dimensió interpretativa.

Al programa Stylus 4.9, Divina Mysteria ens ofereix un panorama proper a aquests dos estils particulars, la viola bastarda i l’sytlus phantasticus, en diàleg amb la tradició vocal que donaria cimentaria part dels seus paràmetres compositius. Dos estils amb una relació delineada per l’ingeni compositiu i el virtuosisme tècnic de la viola da gama i el violí, a la vegada que íntimament lligats a la imaginació improvisatòria dels instruments de tecla i el cant.

Integrants:
Pavel Amilcar, violí barroc; Thor Jorgen, viola da gamba; Andrés Alberto Gómez, clavecí; Eulàlia Fantova, mezzosoprano; 
Montserrat Colomé, violoncello barroc. www.divinamysteria.com

Taller Escoltem el Born – Mercat de sons

“Per davant del cuartel van passar al trot; els dos cavalls eren valents: a dintre del cotxe ningú parlava, però hi havia molta harmonia; a fora, el cotxer explicava al senyor Ramon les qualitats del bestiar; però en ser al davant del Rec van fer la primera parada. Tot el carrer de la Princesa, el dels Assaonadors, fins al Born, era una espessor de carros, de crits, de trasbals i de bullici” (L’auca del Senyor Esteve, Santiago Rusiñol Capítol 3, primera part). A partir d’aquest context sonor ens fixarem en el propi so del mercat com a punt de partida per composar el nostre mercat de sons.

Monk Vocal Tribute

Monk Vocal Tribute és un sextet d’homenatge al pianista i compositor Thelonious Monk. Interpretaran temes seus arranjats per Joan Monné, pianista i compositor de renom, fent un recorregut per els diversos estils del pianista

Intèrprets: Maria Lamata, veu; Vernau Mier, saxo alt; Juan Saiz, saxo tenor i flauta; Arnau Pallarols,  piano; Marta Bautista, contrabaix; Xerach Peñate, bateria.

Ball de màscares “Carnaval Marsupial”

Carnaval marsupial

Carnaval marsupial

Carnaval marsupial és una nova mirada als ballables del Carnaval del Liceu a mitjan segle XIX. El Carnaval era un gran aparador per a un repertori a l’última moda creat per a l’ocasió. Galops i carruatges, redowes i revendes, rigodons i barrets de copa, valsos i màscares, polques i tocadors de senyores, schottisch i bigotis, americanes i aranyes de cristall, llancers i tasses de caldo...aquest bullici era l’escenari ideal per a expressar la picaresca, les contradiccions i dualitats i el desgovern propis d’aquesta festivitat.

El Carnaval marsupial es frueix ballant i es gaudeix escoltant. A més a més, per ambientar-vos en l’època també us oferim una mostra de fotografies i il·lustracions sobre el Carnaval del Liceu i per als més balladors, un taller de rigodons. I com diria un marsupial, qualsevol dia és Carnaval.

Intèrprets: Vescomte Cacaus (Eduard Casals), clarinet (que no brillant); Dama Na Magdalenes (Cati Plana), atordidor diatònic; Baró del Llodrigó (Marc Figuerola), guitarra convencional i tal; Duc del Gos com fuig (Paco Pi), baix elèctric; i Cavaller de l’Any que ve (Boris Pi), percussions i turrons.