Reducció de partitures (I-IV)
Dades generals
Nom de l'assignatura | Reducció de Partitures (I-IV) | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria | ||
Impartició | 1r i 2n quadrimestre | ||
crèdits ECTS | 16 | ||
Valor total en hores | 480 |
Hores presencials lectives: 180 Altres hores presencials: 0 Hores per treballs dirigits (no presencials): 0 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 300 |
|
Professor/a | Joan Grimalt | ||
Departament | Teoria, Composició i Direcció |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Familiaritat amb el teclat i l'harmonia. Es recomana repassar xifrats barrocs i baix continu.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Reduir sobre el teclat una partitura de qualsevol època i formació.
- Aprofundir en la lectura a vista fluïda: fer-se amb una ràpida visió de conjunt.
- Aplicar discriminadament, amb criteri i agilitat, les diverses tècniques de reducció, segons les situacions i els repertoris.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
- Pràctica de les claus de Do, situant-les en el seu àmbit tonal. Útil en si (viola, violoncel, fagot) i també metòdicament, perquè ajuda a llegir instruments transpositors. També pot significar una radicalització de la lectura „absoluta“, no relativa ni de tabulatura.
- Aprenentatge i pràctica de les diferents transposicions: clarinets, trompes, trompetes, etc. Enfoc pràctic, operatiu!
- Pràctica del creuament de veus i de la independència entre veus i mans/dits sobre el piano, superant la fixació topogràfica pròpia del teclat. Exercicis expressos, trets del manual, i exemples d’obres: creuament de veus de la polifonia clàssica (Lassus), o de partitures orquestrals amb la veu del baix per sobre de la melodia (Fg. i Tr., p.e.)
- Pràctica de la lectura polifònica, començant amb dues veus (també creuades), fins a quatre o cinc.
- Familiarització amb l’ordre de claus i sistemes del Quartet de corda com a preparació per a la lectura de partitures orquestrals.
- Preparació de la partitura: reconeixement i xiframent d’acords complexos, segons el sistema de notació del baix continu.
- Aprenentatge i pràctica de diverses tècniques d’adaptació pianística.
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Classes setmanals col·lectives.
- El professor ofereix unes bases i uns criteris perquè l'estudiant pugui preparar exercicis de Reducció de Partitures, i més tard obres concretes del repertori. Després, al llarg del curs, durant les classes, a partir del treball fet per l'estudiant, es poden anar afermant i ampliant aquelles bases i aquells criteris, buscant l'autonomia de l'estudiant.
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
El professor avalua l'evolució que l'estudiant mostra sessió a sessió, i el projecte final.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Assistència i participació | Avaluació continuada | 10% |
Preparació | Avaluació continuada | 30% |
Rendiment | Avaluació continuada | 30% |
Entrega final | Final de curs | 30% |
Fonts d'informació bàsica
- CREUZBURG, Heinrich: Partiturspiel (4 vols.) Mainz
La més completa, i l’obra standard en l’àrea musical germànica, de fa temps. Exemples utilíssims, sobretot per al primer quadrimestre. Tema central: el creuament de veus. Combinació d’exercicis amb exemples del repertori que presenten una qüestió semblant. També molt recomanable: exemples de reduccions d’obres de cambra de diverses èpoques.
- FORK, Günther: Schule des Partiturspiels (2 vols.). Möseler Verlag, Zuric .
Més actual, més variat, conté més exemples del segle vint. També més amè i didàctic que Creuzburg, l’estil pianístic és més realista, més pràctic.
- Ars musica, a cura de Gottfried Wolters. Möseler Verlag, Zuric 1965.
- BACH, Johann Sebastian: Die Gesänge zu Schemellis musicalischem Gesang-Buch (1736), Bärenreiter Verlag.