ESMUC
> L'Escola
> Departaments
> Teoria, Composició i Direcció
> Assignatures
> Percepció auditiva general
Percepció auditiva general
Dades generals
Nom de l'assignatura | Percepció Auditiva General | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Formació Bàsica | ||
Impartició | Anual | ||
crèdits ECTS | 3 | ||
Valor total en hores | 90 |
Hores presencials lectives: 45 Altres hores presencials: 10 Hores per treballs dirigits (no presencials): Hores per estudi i aprenentatge autònom: 35 |
|
Professor/a | Josep Baucells, Sofía Martínez, Daniel Mestre, Pep O'Callaghan, Rosa Urtasun | ||
Departament | Teoria, Composició i Direcció |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
No hi ha cap prerequisit.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Assolir una audició concentrada, activa i conscient, amb un alt grau d’implicació en la diferenciació d’allò que s’escolta.
- Reconèixer i descriure les propietats dels recursos musicals propis del so, del ritme, de la melodia i de l’harmonia a través de l’escolta.
- Disposar de vocabulari pràctic per a l’anàlisi i la descripció de qualsevol fenomen sonor.
- Prendre consciència de la definició del fenomen musical en la dependència de la individualitat personal i la col·lectiva en el fet d’escoltar.
- Millorar el nivell d’audibilitat i desenvolupar l’agilitat auditiva, donant les bases per a una posterior autoformació.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
- Continguts conceptuals
- El ritme: la percepció del ritme i els principis rítmics fonamentals; tipologies rítmiques; tempo, pulsació i compàs; ritme i accent.
- La melodia: organització temporal i organització per escala; models i perfils melòdics.
- L’harmonia: modalitat, tonalitat i atonalitat; el contrapunt imitatiu i lliure; textura, homofonia i polifonia.
- Continguts procedimentals
- Observació i percepció del fet sonor: qualitats del so aplicades a l’entorn musical. Dicotomia so/soroll.
- Argumentació i priorització dels aspectes més importants en l’audició d’una obra musical.
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Classes setmanals col·lectives.
- Cadascun dels conceptes teòrics s’acompanyarà d’exercicis diversos, orals i escrits, específicament relacionats amb l’element que s’estigui treballant.
- També es proposaran pràctiques d’observació sonora tant a la classe com fora de l’aula, intentant aprofitar tot el que es pugui de l’entorn musical de l’estudiant.
- Orientació personal del treball realitzat fora de l’aula, en els casos que sigui necessari.
- Pràctiques setmanals de reconeixement d’elements i estructures musicals diverses.
- Tests de seguiment periòdics al voltant de la temàtica treballada.
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
El professor avalua l'evolució que l'estudiant mostra sessió a sessió, les proves de seguiment i l'avaluació final.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Participació i aportacions a classe | Avaluació continuada | 30% |
Proves de seguiment | Avaluació continuada | 30% |
Avaluació final | Final de curs | 40% |
Fonts d'informació bàsica
Enregistraments, partitures o material sonor en funció del professor.