ESMUC
> L'Escola
> Departaments
> Teoria, Composició i Direcció
> Assignatures
> Percepció auditiva específica
Percepció auditiva específica
Dades generals
Nom de l'assignatura | Percepció Auditiva Específica | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria | ||
Impartició | Anual | ||
crèdits ECTS | 2 | ||
Valor total en hores | 60 |
Hores presencials lectives: 30 Altres hores presencials: 10 Hores per treballs dirigits (no presencials): 10 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 10 |
|
Professor/a | Sofía Martínez | ||
Departament | Teoria, Composició i Direcció |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
No hi ha cap prerequisit.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Mostrar criteris sòlids per discernir la correcta afinació, el ritme i el timbre de qualsevol so vocal o instrumental tant aïllat com integrat dins d’un context sonor cambrístic, orquestral o coral.
- Discernir auditivament el grau d’importància de cadascun dels paràmetres i relacionar-lo amb autors i contextos històrics.
- Transcriure determinats elements d’allò que escoltem.
- Plantejar l’educació de l’oïda des de dos plànols fonamentals: el de ser intèrprets i el de ser oients.
- Educar l’oïda mitjançant l’adquisició d’eines i desenvolupament d’habilitats que ens permeti:
- Poder reconèixer, imaginar i cantar/afinar sons (en general: notes, melodies, intervals, acords, escales, modes... de forma més especial: timbres, textures, estructures, ...) ràpidament
- Poder reaccionar ràpidament a lo que s’està escoltant; imaginant i produint (cantar/tocar) sons
- Poder improvisar desenvolupant idees basades en aquestes reaccions
- Desenvolupar o millorar la capacitat per traslladar aquests coneixements i/o habilitats al instrument propi
- Enfortir les bases del que es coneix genèricament com a “Oïda Relatiu”, relacionant coneixements harmònics i melòdics, per tal de confeccionar el material sonor.
- Adquirir/millorar la capacitat per transcriure material sonor divers.
- Disposar de l’agilitat i els recursos necessaris per fer ús dels patrons intervàlics, melòdics i harmònics més adequats a cada situació. Transport de frases, motius, i/o temes sencers
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
- Condicions analítiques d’estils i autors en els paràmetres musicals: So (elecció tímbrica i textura), Ritme (principis i formulacions), Melodia (del motiu a l’elaboració temàtica), Harmonia (tractament dels diferents sistemes), Forma (macroforma i microforma com a base per a treballar paràmetres o com a conseqüència).
- Reconeixement auditiu i transcripció de principis compositius: Moviment del cant monòdic, repetició, variant, contrast i manca de relació, elaboració de subjecte, contrasubjecte, motius i temes, principis cíclics.
- Entrenament auditiu: reconeixement de timbres nous, encadenament d’escales, inversions d’acords, transcripció d’instruments transpositors, diferents afinacions, treball per a l’oïda relativa i l’oïda absoluta, transcripcions rítmiques, ritmicomelòdiques i transcripcions harmòniques.
- Percepció i anàlisi de la música amb text: correspondències formals, representació i descripció.
- Escoltar i veure / sentir i mirar: música en viu, registres sonors, exploració de la divisió de l’atenció, tècniques i estratègies d’audició, variació de l’actitud de l’oient.
- Elements constructius i principis bàsics de l’oïda musical:
- Intervals
- Modes/escales
- Sistemes tonals: modes derivats de l’escala Major, menor harmònica i menor melòdica
- Construccions melòdiques: arpegis, motius, patrons, notes d’aproximació, cromatismes
- Sistemes atonals i/o simètrics: melodies aleatòries, escales simètriques
- Acords i construccions harmòniques: tríades, quatriades, tensions i superestructures
- Progressions d’acords.
- Repertori: sistemes d’aprenentatge, transport i memorització: melodies, reduccions melòdiques, línies melòdic/harmòniques guia, línies de baix.
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Classes setmanals col·lectives.
- La metodologia d’ensenyament-aprenentatge en les classes comporta un treball de pràctica musical auditiva; de dictats melòdics i harmònics, d’agilitat i precisió en la afinació de les més diverses combinacions melòdiques, del reconeixement de sons i timbres, cantar en grup i en solitari, en els estils i llenguatges més característics.
- El treball autònom comporta l’estudi i la pràctica personal dels procediments i exercicis proposats a classe i la confecció de petits treballs de transcripció.
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dóna lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com el progrés i la actitud a classe, proves especifiques programades segons el progrés del grup i treballs de transcripció de peces.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Avaluació diagnòstica | Inici de curs | 5% |
Prova mig curs | Meitat de curs | 15% |
Prova final | Final de curs | 25% |
Treballs de transcripció de peces | 2 o 3 al llarg del curs | 30% |
Seguiment, progrés i actitud durant el curs | Avaluació continuada | 25% |
Fonts d'informació bàsica
- Material específic a la temàtica, estil i especificitat de cada grup.
- Audicions i material específic a l’estil i repertori a tractar.