ESMUC
> L'Escola
> Departaments
> Teoria, Composició i Direcció
> Assignatures
> Metodologies d'anàlisi musical
Metodologies d'anàlisi musical
Dades generals
Nom de l'assignatura | Metodologies d'Anàlisi Musical | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria | ||
Impartició | anual | ||
crèdits ECTS | 4 | ||
Valor total en hores | 120 |
Hores presencials lectives: 45 Altres hores presencials: 10 Hores per treballs dirigits (no presencials): 45 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 20 |
|
Professor/a | Joan Grimalt, Josep Margarit, Fèlix Pastor, Eduard Resina, Manel Ribera, Manel Rodeiro | ||
Departament | Teoria, Composició i Direcció |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Fonaments de Composició (normalment es cursen simultàniament).
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Ser capaç de diferenciar entre els dos nivells d’anàlisi: anàlisi descriptiva i anàlisi explicativa.
- Ser capaç d’interpretar el resultat d’una anàlisi i de fer-ne un comentari crític i comparatiu.
- Valorar la importància que té l’anàlisi d’una obra musical en qualsevol de les possibles relacions que es puguin tenir amb aquesta obra (audició, interpretació, ensenyament, crítica, etc.)
- Aprendre a realitzar l’anàlisi d’una obra tenint en compte sempre la particularitat de l’obra.
- Mostrar un domini suficient en l’aplicació de les tècniques analítiques necessàries segons quin sigui l’objectiu i el nivell de l’anàlisi.
- Ser conscient de la necessitat de contextualitzar i relativitzar tots els elements comuns que travessen la història de la música i apareixen en les obres musicals.
- Aprendre a establir una relació de re-alimentació entre el raonament analític i la intuïció musical present en l’audició i la interpretació.
- Valorar la necessitat de la reflexió teòrica i de la investigació per tal de construir un sentit crític propi en relació a la música i al saber en general.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
- Aspectes i paràmetres musicals:
- L’espai sonor: espai sonor total, línies i veus, registres, ...
- El llenguatge musical: modalitat, tonalitat, atonalitat.
- La construcció motívica i temàtica
- El temps i el ritme
- El timbre i la textura
- L’estructura subjacent, l’organització relacional i la globalitat
- Conceptes teòrics i analítics
- Nivells analítics: descripció i explicació
- L’obra musical com a objecte o com a procés
- Organització de les relacions i globalitat
- Creixement musical i linealitat
- Anàlisi i interpretació
- Exemples musicals
- Petites dimensions: melodies, fragments.
- Mitjanes dimensions: obres petites completes, parts, seccions.
- Grans dimensions: moviments, obres completes.
- Exemples musicals de procedència, estil i època diverses.
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Classes col·lectives setmanals.
- Es treballarà en dues direccions diferents i complementàries: a partir de la consideració analítica d’un determinat aspecte o paràmetre musical, d’un concepte o d’una tècnica analítica cap a una obra o exemple musical concret, i, a la inversa, des d’una obra o exemple musical concret cap a la descoberta del concepte analític subjacent. També es veuran les implicacions teòriques i meta-teòriques de cadascun dels plantejaments analítics en la construcció d’un pensament musical. S’acompanyarà aquest treball amb la lectura de diversos textos. Els exemples musicals seran escoltats abans, durant i després del treball analític, per intentar veure en cada cas com afecta l’anàlisi a la nostra audició i percepció musicals.
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
El professor avalua l'evolució que l'estudiant mostra sessió a sessió, els treballs presentats i el projecte final.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Es valoraran els següents aspectes:
- la comprensió dels diferents conceptes presentats,
- la capacitat d’aplicació dels diferents tipus d’anàlisi,
- la capacitat d’observació, de relació i de construcció d’hipòtesis,
- el sentit crític i el raonament en la justificació dels resultats analítics.
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Participació i aportacions a classe | Avaluació continuada | 10% |
Resolució d'exercicis plantejats a classe | Avaluació continuada | 10% |
Resolució de treball i lectures per fer a casa | Avaluació continuada | 10% |
Treball o Examen de mig curs | Aprox. sessió 15 | 30% |
Preparació i Presentació projecte final | A partir de la sessió 15 | 10% |
Entrega del projecte final | Final de curs | 30% |
Fonts d'informació bàsica
- CADWALLADER, Allen Clayton and Gagne, David: Analysis of tonal music: a Schenkerian approach. New York: Oxford University Press, 1998.
- COGAN, Robert and Escot, Pozzi: Sonic design : the nature of sound and music. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, c1976. (no disponible; es donaran fotocòpies).
- COOK, Nicholas: A guide to musical analysis. New York: G. Braziller, 1987.
- COOK, Nicholas: Analysis Through Composition. Oxford: Oxford University Press, 1996.
- COOPER, Grosvenor and Meyer, Leonard B.: La estructura rítmica de la música. Barcelona, Idea Books, 2000.
- DUNSBY, Jonathan and Whittall, Arnold: Music analysis in theory and practice. New Haven: Yale University Press, 1988.
- FORTE, Allen y Gilbert, Steven E.: Introdución al Análisis Schenkeriano. Barcelona: Idea Books, 2002.
- LARUE, Jan: Anàlisis del Estilo Musical. Barcelona, Labor, 1989.
- NEUMEYER, David & Tepping, Susan: A guide to Schenkerian Analysis. New Jersey, Prentice-Hall, 1992.
- RAHN, John: Basic Atonal Theory. New York, Schirmer Books, 1980.
- SALZER, Felix y Schachter, Carl: Contrapunto en la composición; el estudio de la conducción de las voces. Barcelona, Idea Books, 1999.
- SALZER, Felix: Audición estructural; coherencia tonal en la música. Barcelona, Labor, 1990.