Composició electroacústica I
Dades generals
Nom de l'assignatura | Composició electroacústica I | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria | ||
Impartició | 1r o 2n quadrimestre | ||
crèdits ECTS | 3 | ||
Valor total en hores | 90 |
Hores presencials lectives: 45 Altres hores presencials: 5 Hores per treballs dirigits (no presencials): 5 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 35 |
|
Professor/a | Eduard Resina | ||
Departament | Teoria, Composició i Direcció |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Introducció a la tecnología musical o coneixements d’informàtica d’usuari.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Assolir control sobre les principals tècniques i procediments de l’electroacústica.
- Desenvolupar criteris i estratègies particulars de la composició amb mitjans electroacústics.
- Desenvolupar la sensibilitat perceptual necessària envers l’estructura espectral del so.
- Relacionar la composició instrumental amb el treball amb mitjans electroacústics.
- Conèixer i assolir capacitat analítica d’obres cabdals de l’electroacústica.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
- Conceptuals:
- Característiques constitutives i identificatives de la qualitat sonora.
- Estructura sonora i estructura musical.
- Dependència freqüencial i dinàmica del timbre.
- Implicacions formals del timbre. Instruments virtuals i partitures paramètriques.
- Representació simbòlica i grafismes.
- Implicacions musicals del mitjà electroacústic.
- Procedimentals:
- Utilització de les característiques tímbriques i espacials del so i de les principals tècniques de síntesi i processament del so digital.
- Edició de sons.
- Anàlisi espectral de sons.
- Audició d’obres electroacústiques i anàlisi de les tècniques emprades.
- Composició de fragments musicals a partir de diferents tècniques i material sonor.
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Classes setmanals col·lectives:
- Sessions teòrico-pràctiques amb ordinador acompanyades de la realització d'exercicis setmanals.
- Plantejament i solució d’exercicis de definició d’instruments (timbres) i generació de sons i fragments musicals.
- Audició i anàlisi d’exercicis i obres electroacústiques.
- Dos test programats per la cinquena i desena setmanes de curs.
- Les darreres tres setmanes estan especialment vinculades als projectes finals dels estudiants.
- La darrera setmana hi ha l'exposició de projectes finals acompanyada d'una memòria.
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
S'avalua l'evolució feta sessió a sessió, els treballs o pràctiques presentades i el projecte final.
Les pràctiques i treballs consisteixen en definir, generar, avaluar i corregir instruments virtuals i sons generats sintèticament amb les eines i coneixements que es vagin adquirint.
El projecte final consisteix en la creació i audició comentada d'una petita obra musical (amb o sense la participació d'instruments) amb sons generats o manipulats sintèticament per ordinador. Finalment s'avalua l'exposició i la memòria sobre el projecte final.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Pràctiques i exercicis | Avaluació continuada | 30% |
Tests | Dos durant el curs | 20% |
Projecte final | Darreres setmanes de curs | 40% |
Exposició del projecte i la memòria | darrera setmana | 10% |
Fonts d'informació bàsica
Programari: CSound, Max/MSP, Soundforge o equivalent.
Bibliografia:
- RECK MIRANDA, Eduardo: Composing Music with Computers. Focal Press, 2001.
- WINKLER, Todd: Composing Interactive Music. MIT Press, Cambridge, MA, 1998.
- DODGE, Charles i JERSE, Thomas A.: Computer Music. Second Edition. Schirmer. Ed., 1997.
- RECK MIRANDA, Eduardo: Computer Sound Synthesis for the Electronic Musician. Focal Press, 1998.
- ROADS, Curtis: The Computer Music Tutorial. MIT Press, Cambridge, MA, 2000.
- BOULANGER, Richard: The Csound Book. MIT Press, Cambridge, MA, 2000.
- Manual de PD.
- Manual de Csound.
- Discografia diversa.