Composició aplicada a l'ensenyament

Dades generals

Nom de l'assignatura Composició aplicada a l'ensenyament
Tipus d'assignatura Obligatòria
Impartició 1r quadrimestre
crèdits ECTS 3
Valor total en hores 90 Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 8
Hores per treballs dirigits (no presencials): 25
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 22
Professor/a Josep Margarit
Departament Teoria, Composició i Direcció

Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura

Metodologies d'anàlisi musical i Fonaments de composició.

 

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Consultar document general de Competències-Matèries.

 

Resultats aprenentatge (objectius generals)

Consultar document general de Resultats-Matèries.

 

Objectius concrets de l’assignatura

  • Valorar la necessitat de l’acció compositiva en relació a l’acció pedagògica.
  • Entendre la diferència i la relació entre creació lliure i creació dirigida.
  • Aprendre i entendre els principis constructius bàsics d’una obra tonal.
  • Aprendre els elements essencials per a l’harmonització d’una melodia.
  • Conèixer diferents formes d’acompanyament i saber aplicar la més adient a cada situació, context i objectiu concrets.
  • Adquirir les nocions bàsiques d’instrumentació aplicades a la creació d’acompanyaments.
  • Saber dissenyar i escriure un exercici en funció de l’objectiu per al qual es destinarà.
  • Descobrir les possibilitats de la reducció rítmica i de la re-escriptura com a formes particulars d’escriptura i de re-creació.
  • Sentir la necessitat d’un nivell alt de reflexió personal al voltant de la creació per tal de poder utilitzar-la adequadament en l’ensenyament.
  • Aprendre a establir una relació de re-alimentació entre el raonament analític i la intuïció musical present en la creació i valorar la importància de l’anàlisi en relació a la composició.

Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)

  • Construcció de melodies amb un objectiu pedagògic:
    • per treballar qüestions intervàl·liques, en dictat o en lectura entonada
    • per treballar qüestions rítmiques, en dictat o en lectura rítmica
    • per treballar qüestions formals bàsiques
    • per treballar qüestions de creació
  • Creació de cançons per a nens:
    • rítmica i mètrica del text
    • relació melodia i text
  • Harmonització de melodies i cançons populars:
    • creació d’un baix harmònic
    • textura harmònica
    • textura imitativa
    • escriptura pianística
    • escriptura coral
  • Instrumentació de les harmonitzacions:
    • per instrumental Orff
    • per grup de flautes
    • per grups instrumentals diversos: corda, vent, ...
  • Tipus d’acompanyament
    • acompanyaments rítmics
    • acompanyaments vocals
  • Escriptura d’exercicis tècnics
    • delimitació del problema tècnic (so, mecànica, etc.)
    • context musical adequat al problema
  • Arranjament i adaptació d’obres
    • arranjaments instrumentals
    • adaptació a nivells pedagògics
    • adaptació a objectius pedagògics
  • Reducció rítmica i re-construcció d’obres
    • realització de reduccions rítmiques
    • estructuració de l’obra per nivells/estadis
    • utilització de la reducció rítmica com a eina pedagògica

 

Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura

Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)

  • Classes setmanals col·lectives.
  • Sent una assignatura específica pels alumnes de Pedagogia de la Formació Musical Bàsica i General i de Pedagogia de l’instrument, es treballarà sobretot en la recerca de recursos compositius que facilitin la seva futura tasca docent. Aquests recursos compositius es fonamentaran en dos principis bàsics: la vàlua musical i la funció pedagògica. Per tant, es tractarà de congeniar aquests dos principis de manera que no només no s’anul·lin sinó fins i tot al contrari es derivin mútuament l’un de l’altre.
  • L’aplicació de la composició a la pedagogia es farà per tant a partir d’una reflexió que permeti, en cada cas, connectar un concepte o recurs de l’una amb una necessitat o un problema de l’altra.

Planificació de les activitats (descripció i temporalització)

  • Avaluació inicial i Introducció: 2 sessions
  • Harmonització de melodies: 4 sessions
  • Creació de melodies: 4 sessions
  • Música i text: 4 sessions
  • Qüestions rítmiques: 4 sessions
  • Instruments: 4 sessions
  • Arranjaments: 4 sessions
  • Reducció rítmica: 4 sessions
  • Presentació de treballs: 2 sessions

 

Avaluació acreditativa dels aprenentatges

Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura

Es valoraran els següents aspectes:

  • la comprensió dels diferents conceptes presentats,
  • la capacitat creativa en relació a les necessitats pedagògiques,
  • la capacitat de crítica i correcció dels propis treballs,
  • el sentit crític i el raonament en la justificació dels treballs,

i s’avaluaran en les següents formes:

  • en la participació i en les aportacions a classe,
  • en la resolució dels problemes i exercicis plantejats a classe,
  • en el comentari de lectures i exercicis per fer a casa,
  • en els projectes.

 

Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final

Activitat o registre d'avaluació Període o moment de realització Pes en la qualificació final
Treball a classe Avaluació continuada 10%
Fulls de treball Avaluació continuada 30%
Treball d'harmonització Sessió 8 15%
Treball de cançó Sessió 16 15%
Treball d'arranjaments Sessió 24 15%
Treballs lliures Sessions 27-30 15%

 

Fonts d'informació bàsica

Partitures, lectures i enregistraments específics en cada cas.