Margarida Barbal Rodoreda

Grau: Formació Corporal i Comunicació I i II Formació Corporal i Comunicació II per cantants Eines didàctiques de consciència corporal Seminari de didàctica Pràcticum de pedagogia I Màster d'estiudis avançats en interpretació: Aspectes psicofísics Formació corporal especialitzada Máster de pedagogía para músicos: Integración de lo corporal en la didáctica de la música
Obté el títol de Professora de cant pel CSMM de Barcelona. Amplia estudis de cant i clarinet a la Guildhall School of Music & Drama de Londres. Paral.lelament es forma en diverses tècniques corporals i psicofísiques, principalment: Seitai, Cos-art, Anatomia pel moviment, Kundalini ioga, Dansa lliure, Focusing. És llicenciada en Psicologia per la UB i Postgraduada en Intervenció logopèdica en transtorns de la veu per la URL.
Ha format part del grup vocal Música Ficta, Cor Madrigal, Seu de la Saviesa i Scivias; Des del 1992 al 2012 és Professora Associada del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical de la UAB. Ha format part de l’equip docent de l’Escola de Pedagogia Musical (Mètode Ireneu Segarra). Ha assessorat concerts per a escolars per la Fundació La Caixa i Pedagogia de l’Espectacle. Ha estat directora de les corals infantils i juvenils La Quitxalla, Cor Albada, La Nau, Coral Sant Gregori i Cor de noies de l’EMA.
És professora del Departament de Pedagogia de l'ESMUC des del 2002.
Línies principals de recerca
- Síntesi entre l’experiència sensorial i la base anatòmica i fisiològica del moviment i de l’acte vocal
- Fluïdesa en l’experiència artística, creativa i d’aprenentatge
- Ensenyament-aprenentatge de la música des de l’experiència sensorial
- Gestió emocional en context artístic i d’ensenyament-aprenentatge
- Eines pròpies de la Psicologia humanista en el context docent de la música
- Focusing i presència en la interpretació
- La respiració en la pràctica professional de l’intèrpret d’instrument de vent/cant. Didàctica de la respiració
Últimes publicacions
Articles
- Barbal Rodoreda, M. i Aguadé Benet, R.M. (2014). What can we learn from singing the music of Hildegard. A A. Esser (Coord.) Hildegard von Bingen als Kirchenlehrerin. Bad Kreuznach: Edition Scivias.
- The music of Hildegard von Bingen (2017). Recuperat el 2 de novembre de 2018 d’ http://www.scivias-institut.de/index.php/hildegard-of-bingen.html
Comunicacions
- Àvila, R. Barbal, M. García, L. Kleiman, V, Momblant, E i Mora M. (2011). Shared Teaching in Body-mind training for Music students. Equip docent d’assignatures corporals. ESMUC de 2009 a 2011. Presentat a l’ICON (Innovative Conservatoire Seminar) a Hèlsinki. Maig 2011
Llibres i enregistraments discogràfics d'audio i/o imatge
- Lumière vivante. Margarida Barbal, cant. Catherine Weidemann, cítara. Cants d'Hildegarda de Bingen i improvisacions. Freiburg 2016
- http://www.psalmos.com/blog.html
- O virga ac diadema. Workshop at Hildegard Gedächtniskirche. Film production: Eric Nohl. Bingen. Oct 2012.
- Martínez Prat, J. I Barbal, M. (2010). Tia-ia-ó. Cançons, jocs i danses pel lleure. Cançons amb propostes didàctiques i CD. Barcelona: Dinsic.
Projectes de recerca i/o acció educativa
- Focusing i presència en la interpretació musical (en curs)
- Cantar Hildegarda de Bingen. Proposta d’introducció experiencial al món musical de l’autora (Bingen 2012, Barcelona Escòcia i Holanda 2013)
- Docència reflexiva. Equip de treball amb Xavier Barbeta i Ester Momblant. Esmuc 2012-2013
- Docència compartida en l’entrenament de la consciència corporal per a músics.
- Projecte Tàndem ESMUC - Escola Catalunya de Sant Adrià de Besòs.