Música i dansa
Dades generals
Nom de l'assignatura | Música i dansa | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria per estudiants de 4rt de Pedagogia en la menció de FMBG i Optativa per estudiants de 3r i 4t curs de: Cant CiC, Cant JiMM, Cante flamenco, Pedagogia en la menció de l'instrument | ||
Impartició | 1r o 2n semestre | ||
crèdits ECTS | 2 | ||
Valor total en hores | 60h |
Hores presencials lectives: 30h Altres hores presencials: 5h Hores per treballs dirigits (no presencials): 15h Hores per estudi i aprenentatge autònom: 10h |
|
Professor/a | Vika Kleiman i Ester Momblant Ribas | ||
Departament | Pedagogia |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Prerequisits:
Cal haver cursat l’assignatura de Formació Corporal i Comunicació I, i es recomana haver cursar Formació Corporal i Comunicació II.
Orientacions prèvies:
Aquesta assignatura és 100% práctica.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
CG7 | Demostrar capacitat per a interactuar musicalment en diferents tipus de projectes musicals participatius. |
CG8 | Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva. |
CG10 | Argumentar i expressar verbalment els seus punts de vista sobre conceptes musicals diversos. |
CG21 | Crear i donar forma al seus propis conceptes artístics havent desenvolupat la capacitat d’expressar-se a través d’ells a partir de tècniques i recursos assimilats. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG26 | Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinar. |
CG27 | Conèixer i aplicar la legislació relativa al seu àmbit professional. |
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT6 | Realitzar autocrítica cap el propi fer professional i interpersonal. |
CT7 | Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip. |
PE4 | Adquirir domini tècnic i capacitat expressiva en la interpretació i en la conducció d’agrupacions vocals i instrumentals, com a base per a la improvisació, creació i experimentació amb el propi instrument, la veu i el cos en situacions concretes de d’ensenyament/aprenentatge musical. |
PE5 | Ser capaç de desenvolupar una pràctica educativa-musical, com artista i formador musical, orientada a la comunitat. |
PE8 | Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva. |
Objectius de l'aprenentatge
Els següents objectius pretenen desenvolupar en l’alumnat les competències de:
- Reconèixer el moviment corporal com a mitjà creatiu, d’expressió i com eina pedagògica complementaria a la interpretació musical.
- Desenvolupar l’escolta des d’una perspectiva sensorial, emocional, creativa i d’expressió.
- Descobrir la musicalitat i la creativitat en el moviment del propi cos amb so i en silenci.
- Recopilar, estudiar i explorar diferents eines de moviment corporal.
- Ser capaç de compondre i improvisar amb el cos en l’espai, en relació al so i en relació als companys.
- Adquirir nocions bàsiques de la relació entre el moviment corporal i la música tenint en compte l’espai, el ritme, la coordinació, diverses qualitats de moviment, l’expressió, la relació amb l’espectador i amb als companys.
- Generar eines per al treball artístic interdisciplinari. La relació de la música amb la dansa.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
- Exploració i recerca del propi moviment amb relació amb el so i el silenci, el moviment i la quietud.
- Elaboració de diferents eines de moviment.
- Desenvolupament de la consciència corporal.
- Utilització de varietat de tècniques de moviments i estils de dansa contemporànies, clàssiques i populars concordant-les amb la música pertinent.
- Desenvolupament de la creativitat mitjançant la interdisciplinarietat artística.
- Treball sobre la l’expressió musical i corporal des d’un aspecte sensorial, I estudiar-lo segons LMA (Laban Moviment Analysis).
- Exploració i desenvolupament del moviment propi en relació a la composició i la improvisació en l’espai i en el temps.
- Utilització d’eines i recursos d’anatomia para el moviment.
- Desenvolupament del ritme, la coordinació, la presència escènica i la comunicació.
- Experimentació amb la possibilitat de crear improvisacions, coreografies i petites peces de música i moviment sol i amb altres.
- Elaboració de eines per a l'aula
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
Format General: Classes col-lectives i presencials amb activitats d’aprenentatge generalment grupal.
- Activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Presentacions individuals i en grups; escrites, orals i/o corporals.
- Creacions individuals i/o col·lectives de treball sonor i escènic.
- Cercle de reflexions sobre el contingut de classe.
- Treball reflexiu final.
- Planificació de les activitats (descripció i temporalització)
- Avaluació inicial: pot agafar un caire d’entrevista individual, formulari, o activitat pràctica.
- Durant el curs es poden demanar:
- Lectures d’aprofundiment
- Pràctiques individuals i col-lectives.
- Asistencia a actuacions, Jams, espectacles, etc.
- Recollida i estructuració de documentació.
- Creacions individuals i/o col-lectives.
- Avaluació Final: pot agafar un caire d’entrevista individual, formulari, o activitat pràctica.
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
- La participació en les propostes de classe te un gran pes en l’avaluació.
- La implicació a classe: respondre activament, creativament i amb predisposició a les propostes realitzades. Desenvolupar refelxions i contextualitzar en el pròpi ambit musical, docent i vida quotidiana.
- Presentació de treballs, tant corporals com escrits, individuals i/o en grup.
- Evaluació feta al llarg del curs, tenint en compta l’experiència inicial.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Avaluació Inicial | Inici de curs | Orientatiu |
Participació, Implicació a classe | Setmanes 1-15 | 35% |
Evolució del inici al final de curs | Setmanes 1-15 | 10% |
Aportacions en el cercle reflexiu | Setmanes 1-15 | 15% |
Creacions individuals/col·lectives | Setmanes 1-15 | 15% |
Treballs i Avaluació final | Setmana 15 | 25% |
Fonts d'informació bàsica
Bibliografia bàsica:
- Bertherat, T. (1976). El cuerpo tiene sus razones. Barcelona: Paidós.
- Bertherat, T. (1990). La guarida del tigre. Barcelona: Paidós.
- Bonie Bainbridge C. (1993). Sensing, Feeling and Action. Northamton: Contact Editions.
- Cage, J., (2002). Silencio. Madrid: Ardora.
- Hartley, L. (1995). Wisdom of the body moving. Berkeley: North Atlantic Books.
- Hemsy de Gainza, V. (1985). Conversaciones con Gerda Alexander. Vida y pensamiento de la creadora de la eutonía. Barcelona: Paidós.
- Kleiman, V., (2010). La formació corporal en l´educacio academica dels musics. Revista musical Catalana. (312).
- Stokoe, P.(1990) Expresión corporal. Arte, salud y educación. Buenos Aires: Humanitas-Instituto de ciencias sociales aplicadas, 1990.
- Unseld, P. (1998) El sostén interno. Article consultat el 29-10-18 a: https://feldenkrais-open.es/1998/08/20/el-sosten-interno/
Bibliografia complementària:
- Gianni, C. (2004). El juego de la improvisación. Eufonía (30). Barcelona: Grao