Fonaments de musicoteràpia

Dades generals

Nom de l'assignatura Fonaments de musicoteràpia
Tipus d'assignatura Optativa
Impartició 2n semestre
crèdits ECTS 3
Valor total en hores 90 Hores presencials lectives: 45
Altres hores presencials: 10
Hores per treballs dirigits (no presencials): 20
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 15
Professor/a Melissa Mercadal
Departament Pedagogia

Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura

No té requisits previs.

 

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Transversals:  CT1, CT2, CT3, CT4, CT5, CT6, CT7, CT8, CT9, CT10, CT11, CT13, CT16, CT17.

Generals: CG1, CG2, CG4, CG5, CG6, CG7, CG8, CG10, CG11, CG12, CG13, CG14, CG15, CG16, CG17, CG18, CG19, CG20, CG21, CG22, CG23, CG24, CG25, CG26, CG27

Específiques: PE1, PE2, PE3, PE4, PE5, PE6, PE8, PE9, PE10, PE11

 

Resultats aprenentatge (objectius generals)

  1. Explicar els fonaments didàctics de cada un dels àmbits de l’educació musical treballats i aplicar-los en els processos d’ensenyament-aprenentatge.
  2. Seleccionar, dissenyar i aplicar activitats per a l’ensenyament-aprenentatge de la música i els materials necessaris per al seu desenvolupament.
  3. Adaptar i aplicar a diferents situacions pedagògiques les propostes didàctiques que diverses metodologies i línies de pensament en educació musical fan en relació a l’ensenyament-aprenentatge en aquest àmbit educatiu.
  4. Mostrar autonomia per seguir aprenent i per desenvolupar la tasca pedagògica, seleccionant i elaborant material didàctic amb criteris adequats als objectius fixats.
  5. Integrar i interrelacionar de forma sistemàtica els continguts d’assignatura, els de les diferents assignatures de música i, si és el cas, els de les assignatures no musicals.
  6. Ampliar i complementar coneixements sobre l’especialitat mitjançant el coneixement de les tendències i usos pedagògics actuals, en especial de les que apliquen models cooperatius i d’intercanvi creatiu i interdisciplinari d’idees.
  7. Crear peces, fragments o exercicis musicals de tot tipus que responguin a finalitats pedagògiques preestablertes igualment diverses.
  8. Valorar l’interès i l’oportunitat de crear peces musicals amb objectius didàctics concrets i utilitzar-les com a eines d’intervenció pedagógica.

 

Objectius concrets de l’assignatura

  • Adquirir els conceptes teòrics i metodològics bàsics de la Musicoteràpia i de la Psicologia de la Música.
  • Descobrir la importància de la intervenció de la Musicoteràpia en el camp de l’Educació, Medicina, Salut Mental i Geriatria.
  • Valorar la funció de la Musicoteràpia dins l’entorn educatiu com a complement a l’educació musical.
  • Conèixer les aplicacions de les tècniques musicoterapèutiques en el camp de l’educació.
  • Mostrar algunes de les tècniques i activitats musicoterapèutiques adreçades a assolir objectius curriculars i terapèutics en les àrees físiques com la coordinació motriu, àrees cognitives i acadèmiques com l’atenció, la memòria i l’aprenentatge en general, i àrees socio-emocionals i de comunicació.
  • Conèixer les aplicacions de les tècniques musicoterapéutiques en el camp de la Medicina, Salut Mental i Geriatria.
  • Despertar la creativitat individual i grupal a través del disseny d’activitats orientades a la Musicoteràpia en l’entorn educatiu, de salut mental i geriatria. 
  • Convidar a l’anàlisi i reflexió personal de les vivències experimentades a classe.

 

Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)

Visió General de la Musicoteràpia

  • Concepte de Musicoteràpia
  • Connexions i diferències amb altres disciplines
  • Aproximació històrica al camp de la Musicoteràpia
  • Figura del musicoterapeuta.
  • Camps d’aplicació
  • Models d’intervenció en Musicoteràpia

Principis bàsics de la Psicologia de la Música

  • Efectes de la música sobre l’ésser humà
  • Característiques de la música com a eina terapèutica
  • Marc teòric de referència
  • Música i Cervell: Bases Neurològiques del procés d´Estimulació Auditiva
  • Desenvolupament Musical dels Nens

Protocol d’intervenció

  • Derivació
  • Avaluació Inicial
  • Pla de tractament: Objectius terapèutics i tècniques musicoterapèutiques.
  • Seguiment-Avaluació

Procés d’intervenció en musicoteràpia en l’entorn educatiu

Aplicacions de la Musicoteràpia dins l’entorn educatiu

  • Etapa Infantil: Objectius pre-acadèmics i socials-emocionals
  • Primària: Objectius acadèmics i socials-emocionals
  • Secundària: Objectius acadèmics i socials-emocionals
  • Educació Especial: Objectius en les àrees física-motriu, cognitiva i social-emocional

Tècniques i recursos musicoterapèutics en l’entorn educatiu:

  • Tècniques i estratègies d’intervenció (segons els objectius i el col·lectiu)
  • Tècniques vocals, instrumentals i corporals d’improvisació utilitzades com a eines d’autoconeixement i desenvolupament personal
  • Mètode Nordoff-Robbins
  • Mètode Orff

Introducció a les aplicacions de la Musicoteràpia en Medicina

  • Situació de salut
  • Situació de problema de salut, cronicitat i crisi

Introducció a les aplicacions de la Musicoteràpia en Salut Mental

  • Problemes d’estrès, ansietat
  • Trastorns de l’estat anímic
  • Medicina de les Arts i la salut dels artistes:  Breu introducció

Introducció a les aplicacions de la Musicoteràpia en Geriatria

  • Persones grans en estat de salut
  • Persones grans amb una varietat de problemàtiques

 

Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura

Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)

Classes Teòriques:
  • Amb suport audiovisual (vídeos, DVDs, powerpoint, ...)
  • Amb suport bibliogràfic (referències de llibres i articles científics)
Classes Teòrico-Pràctiques:
  • Activitats pràctiques realitzades a nivell de grup, subgrup i individualment:
  • Activitats musicals a nivell individual i de grup: audicions, jocs, cançons. Percussió corporal, interpretació amb instruments i improvisacions.
  • Anàlisi i comentari de vídeos
  • Anàlisi de les vivències experimentades durant el curs
  • Reflexions personals i de grup
  • Estudi i presentació de casos clínics

 

Planificació de les activitats (descripció i temporalització)

Hi ha un total de 15 sessions presencials.

Cada sessió presencial té 3h de durada, repartides aproximadament en:

  • 1,5h d’explicació teórico-pràctica (comentari  i discussió de lectures)
  • 1,5h de treball pràctic

Per cada comentari de lectura, s’estima una dedicació no presencial dirigida de 2h aproximadament.

Cal realitzar un projecte final que abastarà aproximadament un terç de la càrrega lectiva i del treball personal.

Preparació i realització d’1 examen presencial.

 

Avaluació acreditativa dels aprenentatges

Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura

Per les característiques de l’assignatura, la major part d’aquesta es basarà en la vivència de diferents experiències musicals a nivell personal i de grup, amb la corresponent reflexió teòrica posterior. L'assistència a classe serà, per tant, imprescindible

La qualificació final s’obtindrà de les notes obtingudes en els apartats següents i considerant els seus percentatges corresponents:

Continguts Conceptuals (prova objectiva): 40%

Continguts de Procediments (treballs i activitats de classe): 30%

Valors, Normes i Actituds (assistència, participació, interès, ...): 30%

Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final

Activitat o registre d'avaluació Període o moment de realització Pes en la qualificació final
Assistència Cada classe 30%
Anàlisi article 1 científic Setmana 4 5%
Anàlisi article 2 científic Setmana 8 5%
Anàlisi programa Setmana 12 5%
Treball final Setmanes 14 i 15 15%
Prova objectiva Setmana 13 40%

 

Fonts d'informació bàsica

  • ALVIN, J. (1984) . Musicoterapia. Barcelona: Paidós
  • BENENZON, R. (1985). Manual de musicoterapia.  Barcelona: Paidós
  • BENENZON, R. (1991). Teoría de la Musicoterapia. Madrid: De. Mándala
  • BETÉS, M (2000).  Fundamentos de Musicoterapia . Madrid : Morata Ediciones.
  • BONY, H., SAVARY, L. (1993).  La  Música y su Mente. Madrid: De. Edaf
  • BRUSCIA, K, (1997) Definiendo Musicoterapia. Salamanca: Amarú Edicions
  • CAUTELA, J; GRODEN, J. (1985)  Técnicas de relajación. Barcelona: Martínez Roca 
  • CAMPBELL, D. (1998).  El Efecto Mozart. Barcelona:  Ed. Urano.
  • DAVIS, W. D.; GFELLER, K. E.; THAUT, M. H. (2000). Introducción a la Musicoterapia.  Barcelona:  Ed. Boileau
  • DESPINS, J. (1989). La Música y el Cerebro.  Barcelona: Gedisa
  • DUCOURNEAU, G. (1988) Musicoterapia. Madrid: Ed. Edaf
  • FRIDMAN, R. (1974) Los comienzos de la conducta musical. Barcelona: Paidós
  • JAUSET, J.  (2013).  Cerebro y música:  Una pareja saludable.  Madrid:  Editorial Círculo Rojo.
  • JAUSET, J.  (2008).  Música y neurociència:  La musicoteràpia.  Barcelona:  Editorial UOC.
  • LACÁRCEL, J. (1990) Musicoterapia en educación especial. Murcia: Universidad de Murcia
  • MERCADAL-BROTONS, M., & MARTÍ, P.  (2008).  Manual de Musicoterapia en geriatría y en demencias.  Barcelona:  Monsa-Prayma.
  • MERCADAL-BROTONS, M., & MARTÍ, P.  (2012),  Música, musicoterapia y discapacidad. Barcelona:  Editorial Médica Jims
  • MARTÍ, P., & MERCADAL-BROTONS, M.  (2010).  Musicoterapia en Medicina:  Aplicaciones Prácticas.  Barcelona:  Editorial Médica Jims.
  • PAYNE, R.A. (1999).  Técnicas de Relajación. Guía práctica.  Barcelona: Paidotribo.
  • POCH, S. (1999).  Compendio de Musicoterapia(Volums I i II).  Barcelona:  Ed. Herder
  • SACKS. O. (2009).  Musicofilia.  Barcelona:  Anagrama.
  • THAYER, G. (1968). Tratado de Musicoterapia. Barcelona: Paidós
  • WILLEMS, E. (1978).  Introductión a la musicothérapie. Lyon: Editions Pro-Musica

Revistes

  • Journal of Music Therapy
  • Music Therapy Perspectives
  • British Journal of Music Therapy
  • Nordic Journal of Music Therapy 
  • International Journal of Arts Medicine
  • Música, Arte y Proceso
  • Música y Educación
  • Music Educators Journal