Eines didàctiques de consciència corporal

Dades generals

Nom de l'assignatura Eines didàctiques de consciència corporal
Tipus d'assignatura Oblogatòria
Impartició 1r semestre
crèdits ECTS 2
Valor total en hores 60 Hores presencials lectives: 30
Hores per treballs dirigits (no presencials): 20
Hores per estudi i aprenentatge autònom: 10
Professor/a Diversos
Departament Pedagogia

Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura

Prerequisits preceptius: haver cursat FCC I i II

Prerequisits orientatius: haver cursat les assignatures obligatòries de 1er i 2on de la titulació de Pedagogia. Pels estudiants d’altres titulacions es recomanen coneixements bàsics de didàctica de la música (vegeu bibliografia recomanada).

 

Competències que es desenvolupen en l’assignatura

Transversals: CT1, CT2, CT3, CT6, CT 7, CT8, CT9, CT11, CT12, CT13, CT15.

Generals: CG6, CG7, CG10, CG12, CG13, CG16, CG17, CG18, CG19, CG21, CG22, CG23, CG24, CG25.

Específiques: PE1, PE2, PE4, PE5, PE6, PE8.

 

Resultats aprenentatge (objectius generals)

Enfocar la didàctica de la música i de l’instrument des d’una base sòlida de coneixement de les eines bàsiques de consciència corporal.

 

Objectius concrets de l’assignatura

  • Observar i interpretar el llenguatge corporal
  • Comprendre la relació del cos amb el seu context
  • Prendre consciència del model que ofereix el docent, i del valor i dels límits d’aquest model
  • Plantejar-se el camí d’aprenentatge i creixement a partir de la cerca positiva i entendre la prevenció com una conseqüència d’aquest procés
  • Cultivar un estil d’aprenentatge que estimuli la confiança en un mateix, com a procés de construcció creatiu
  • Aprofitar els recursos verbals i no verbals per a comunicar-se de manera eficient
  • Ensenyar fonamentant-se en la pròpia experiència de recerca expressiva corporal
  • Assolir consciència a l’hora d’avaluar i d’incorporar les millores en la manera d’actuar en diferents contextos

 

Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)

  • Bases anatòmiques-fisiològiques de processos corporals i d’aprenentatge.
  • Idees mestres que han de guiar l’acció docent aplicades als continguts de l’assignatura.
  • Observació, interpretació i comprensió del llenguatge corporal.
  • Vocabulari i didàctica de la formació corporal.
  • Gest (codis no verbals de comunicació).
  • Dinàmiques de grup referides a continguts de cos.
  • Organització corporal: verticalitat, aploms, equilibri, compensacions, etc.
  • El cos en moviment i en relació dinàmica: amb un instrument, cantant, amb els altres i l’espai etc.
  • El cos en la seva dimensió sonora i vocal.
  • Jocs i exercicis per a treballar aspectes concrets de formació corporal en contextos educatius.

 

Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura

Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)

  • Pràctica corporal eminentment en grup, ocasionalment en altres formacions o individual
  • Discussions en grup
  • Jocs de rol i simulacions
  • Demostracions individuals i en grup
  • Lectures i estudi de textos
  • Observacions fora de l’aula
  • Treballs reflexius per escrit

Planificació de les activitats (descripció i temporalització)

  • Lectures
  • Pràctiques d’aspectes concrets
  • Exposicions orals
  • Debats
  • Treballs en grup i individuals

Tot plegat distribuït al llarg del període lectiu i relacionat amb els continguts que s’estan desenvolupant.

 

Avaluació acreditativa dels aprenentatges

Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura

  • L'assignatura és presencial, per tant l’assistència i la puntualitat seran indispensables.
  • Implicació i participació en les activitats proposades.
  • Assoliment satisfactori d’objectius i continguts.

Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final

Activitat o registre d'avaluació Període o moment de realització Pes en la qualificació final
Registre d'assistència Al llarg de tot el període lectiu Màxim
Valoració del grau i qualitat en la participació Al llarg de tot el període lectiu Màxim
Realització de pràctiques diverses En moments puntuals Important
Reflexions personals escrites En moments puntuals Important

 

Fonts d'informació bàsica

  • Alcàntara, P. (1997). Indirect procedures, a Musician’s Guide to the Alexander Technique. New York: Oxford University Press
  • Benito Vallejo, J. (2001). Cuerpo en armonía. Inde. Publicaciones
  • Brooks, CH. V. W. (2006). Consciencia sensorial. Barcelona: La Liebre de Marzo
  • Bustos. I. (Coord) (2003). La voz. La técnica y la expresión. Barcelona: Paidotribo
  • Calais-Germain, B. i Lamotte A. (2002) Anatomía para el movimiento. Bases de ejercicios. Tomo II. Barcelona: La liebre de Marzo
  • Castañer, M. i Camerino, O. (2006). Manifestaciones básicas de la motricidad. Universitat de Lleida
  • Conable, B. (2012). Lo que todo músico tiene que saber sobre el cuerpo. Laertes
  • Dimon, T. (2010). Elementos del aprendizaje. Neo – Person Ediciones
  • El Sac de Danses (2003). El galop. Barcelona: Altafulla
  • Fromm, E. (1979). La por a la llibertat. Barcelona: Edicions 62
  • Garcia Debesa, D. (2011). Ioga i educació. Publicacions de l’abadia de Montserrat
  • Gaunt, H. Hallan, S. (2011) Preparing for success: a practical guide for young musicians
  • Green, B. i Gallwey, T. (1986).The inner game of music. Doubleday
  • Hengstenberg, E. (1994) Desplegándose. Barcelona. La liebre de Marzo
  • Kováks, G. i Pásztor, Z. (2000) Movement Preparation for Playing Instruments. Budapest: Kováks Method Studio