ESMUC
> L'Escola
> Departaments
> Musicologia
> Assignatures
> Formació bàsica
> Música i cultura III
Música i cultura III
Dades generals
Nom de l'assignatura | Música i cultura III | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Formació Bàsica | ||
Impartició | 1r semestre | ||
crèdits ECTS | 3 | ||
Valor total en hores | 90 |
Hores presencials lectives: 45 Altres hores presencials: 1 Hores per treballs dirigits (no presencials): 15 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 29 |
|
Professor/a | Sílvia Martínez | ||
Departament | Musicologia |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
No en té.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Desenvolupar eines d’apropament a les músiques d´altres cultures, tot reflexionant sobre la importància de relativitzar la conceptualizació occidental de la música.
- Identificar les principals àrees culturals del món i algunes de les seves formes musicals més representatives, així com llurs organitzacions subjacents i la relació amb la vida de la societat.
- Desenvolupar una comprensió del fenomen musical en formes que incloguin la dimensió d’objectes, la dimensió social i la dimensió ideològica.
- Arribar a comprendre les activitats musicals com a activitats comunicatives que prenen significat en la seva qualitat d’activitats socials dins d’una cultura concreta.
- Discutir sobre la relativitat de les denominacions habitualment destinades a les “músiques tradicionals o ètniques”, i assimilar els conceptes més genèrics de les modernes ciències socials en relació a les activitats musicals.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
Continguts conceptuals
- Identificació de les principals àrees geogràfico-culturals del món i les seves característiques bàsiques en relació amb la música.
- Comprensió de les diferents concepcions i models d’organització de la pràctica musical, tot identificant alguns dels elements essencials de la seva construcció en diferents cultures d’arreu del mòn.
- Relació de diferents tradicions musicals del món amb els corrents actuals d’actualització de les mateixes.
Continguts procedimentals
- Desenvolupament de les eines necessàries per a poder apropar-se a l’estudi de les pràctiques musicals d’altres cultures.
- Relació dels trets fonamentals d’una cultura musical amb el seu entorn físic i social.
- Lectura crítica dels materials escrits i audiovisuals relatius a les cultures musicals treballades al curs.
- Perfeccionament dels processos de cerca de referències i d’escriptura d’un text original entorn a les temàtiques tractades durant el curs
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
Classes impartides per el professor (presencials). Activitats d’avaluació i de participació (presencials). Lectura critica i debat a classe (presencials i no presencials). Anàlisi de material audiovisual (presencials). Elaboració de treballs individuals i/o grupals fora de horari lectiu (no presencials).
Planificació de les activitats (descripció i temporalització)
- Classes impartides per el professor (22 hores)
- Activitats d’avaluació i de participació (3 hores)
- Lectura critica i debat a classe (5 hores)
- Anàlisi de material audiovisual (15 hores)
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
- Les activitats d´avaluació a classe es basen en lectures (preparades per les estudiants fora de classe) o a partir de materials audiovisuals i es realitzaran a lo llarg del curs i algunes seran per grups mentre que altres seran individuals. En total representaran aproximadament un 35% de la qualificació final.
- Durant el curs es motivará la participació activa del estudiants mitjançant l´anàlisi de materials audiovisuals i debats. El seguiment i participació durant tot el quadrimestre serà valorat fins a un 30% de la qualificació final de la assignatura.
- Cap al final del quadrimestre hi haurà una activitat de recapitulació, que podrà tenir petites activitats prèvies, que comptarà aproximadament un 35 % de la nota final.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Activitat d´avaluació a classe | Al llarg del semestre | 35% |
Seguiment | Al llarg del semestre | 30% |
Activitat de recapitulació | Al final del semestre | 35% |
Fonts d'informació bàsica
Llibres
- AA. VV., Garland Encyclopedia of World music, Routledge, New York, London, 2002
- AA. VV., New Grove dictionary of music and musicians, MacMillan Publishers Limited, USA, 2001
- AA. VV., Col·lecció Músicas del mundo Akal (i els volums no traduïts a <<Musiques du monde>>, Arles, Cité de la Musique / Actes Sud), editorial Akal.
- Blacking, John, Fins a quin punt l’home és músic?, Eumo editorial, Vic, 1994 (1973)
- Brandilly, Monique, Introduction aux musiques africaines, Cité de la Musique / Actes Sud, Arles, 1997
- Martí i Pérez, Josep, El folklorismo: uso y abuso de la tradición, Ronsel, Barcelona, 1996
- Martí i Pérez, Josep, Más allá del arte. La música como generadora de realidades sociales, Deriva Editorial, Sant Cugat del Vallès, 2000
- May, Elizabeth, Musics of Many Cultures, University of California Press, Berkeley, 1980
- Nettl, Bruno, Música folklórica y tradicional de los continentes occidentales, Alianza editorial, Madrid, 1996
- Sharma, Elizabeth, Músicas del mundo, Akal, Madrid, 2006
- Small, Christopher, Música. Sociedad. Educación, Alianza editorial, Madrid, 1989 (1980)
- Titon, Jeff Todd (ed.), Worlds of Music: An Introduction to the Music of World’s Peoples, Shirmer Books, New York, 1992
Coleccions d’àudio
- Voices of the World, Harmonia Mundi – (set de 3 discs amb exemples i textos de caràcter etnogràfic de situacions musicals vocals)
- Ocora - Radio France – (colecció de caràcter etnogràfic de músiques de diverses cultures)
- UNESCO – Auvidis - (colecció de caràcter etnogràfic de músiquess de diverses cultures)
Materials audiovisuals
- A.A.V.V., Col·lecció de DVDs: Musique Autour du monde, Film Office, France
- Katsumori, Ichikawa (prod). The JVC Video Anthology of World Music and Dance, 1990
Recursos a Internet
- www.sibetrans.com/trans
- www.afsnet.org/
- ebdb.iu.edu/sem/scripts/home.cfm
- www.jstor.org
- www.grovemusic.com
- www.smithsonianglobalsound.org
- www.loc.gov/folklife
- http://biblioteca.esmuc.cat/cat/Biblioteca/Biblioteca-digital/Revistes-electroniques